gic individuální. Lermontov, který v Tamáře, Zarje a Lejle oslavil temnooké a tmavovlasé »hvězdy Východu«, vložil podobiznou mladé Rusky do »IzmajiJa beje« protilehlý ženský ~yp. Kozájk Ifi první setkané s Izmajilem, jehož posud nepoznává, horuje o své nevěstě: »Čerkese! Krásných II vás shledám a přeněžných dcer volnosti: než ?a vášeň jich očt nedám severních očí milosti. Tys bez" lásky! . " Slov smělosti. ni kouzla rtll jsi nezažil; kadeřmi děvy zlafoučkými tys opojen se neblažU, vášnivých přísah dalek byl a oklamán jsi nebyl Jimi .- Jd miloval však! Osud mne přeskvoucí duhou lákal, vedl, bezděky k propasti mne svedl ..Já šfastného již čekal dne!« Dívky tohoto plavého, severského typu plnily od chlapectví erotické sny Čechovy, v nichž bylo více lásky obrazivé než vpravdě osobního zažitku, více etickéideality než skutečné vášnivosti a vÍCe zbožňuiicí vzpomínky než smyslového a nervniho rozechvění; k tomuto typu náležely i obě hrdinky prvních rozsáhlejších skladeb, Jitka a Dýna. Nyní přenesl na místo, které v předloze jeho, u Lennontova, zaujímala kráska ruská, družku svého milostného snění i s celým českým prostředím. »Rusovláska s blankytnýma očima«, Ludmila Javorová, jež nčžné přátelstvÍ s junákem kozáckým vymění za prudkou lásku k raněnému Čerkesovi, je Češka, nesoucí na jemném rtu nápěvy svého vzdáleného domova a v roztouženém oku stesk po neoželitelné vlasti. Ke kozákovi, jejž básník kreslil z plnosti obdivu ke všemu ruskému. a k Čerkesovi, v kterém propuklo romantické nadšení západoslovanskélw byronovce pro llivokou svéráznost necivilisovaného Východu, přibyl Ludmilou představitel třetí národní skupiny: národopisná rozmanitost byl~ zpestřena novým živlem, poetovi nejdražším. Vpracovav obratně do básně cestovní vzpomínky na Metodějovku u Novorossijska, osadu česk)"ch vystěhovalcti na Kavkaze, našel Čech vítanou pří 149