čerkeských bojtl. Protiklad ten jako by byl vyňat z lyriky Lermontovovy, ale Kavkaz, jak jej líčí starý bodrý kozák v elegické své samomluvě, není již dávno Kavkaz třicátých a čtyřicátých let, který znal básník »Izmaiila beje« a »liadžiho Abreka«. Čech maluje tu obraz svého Kavkazu podle dojmů z r. 1874, týž, jaký obsahují úvodní kapitoly »(Jpomínek z Východu«, komentující právě tuto partii »Čerkesa«. Celá řada zvukových i barevných, přírodních i kultumích kontrastů, nakupených ve zdobné řeči hovorného kozáka, tvoří takřka malebný výklad ke slovům cestopisu »Kraj tento, náhle umlknuvší po divém lomozu válečném, upomíná na pusté jeviště, na němž nedávno odehrálo ;,~~ vel1kolepé, hlučné drama. Zůstaly tu jen kulisy.« Avšak neepický tento prolog nemfjj se zamýšleného cíle: poučné, ba přímo informační podání posledních bojů rusko-čerkeských zastřeno jest tak hustými úponkami přírodní malby kraiiny panensky krásné a zalito tak mocn~-m proudem elegické nálady, že čtenář ani necíti, jak básník nenápadně lozvírá listy dějepisné učebnice, nýbrž mimoděk podléhá vroucnosti poetově, oddávající se úplně lidu i kraji. Po kontrastu tragickém protiklad nižšího řádu. Povahy obou kozáklt isou postaveny příkře proti sobě: stařík životem zocelený sedí pevně v sedle, kdežto mladý jeho druh se sklání zádumčivě a podlomeně pod osobně citovým hořem. A zde teprve navíjí Čech vlastní nit dějovou. Erotický p.řiběh mladšího kozáka jest novou obměnou motivu, jejž básnictví ruské od »Kavkazského pleníka« znovu a znovu umisťovalo do divokých zemí čerkeských: dva příslušníci kmenů rozdílných krví i řečí, náboženstvím a mravem setkají se v krátkém oblažujícím ~pojeni milostném. V tradici byronské bývají pak milenky z rodu smyslných a krásných žen čerkeskýchneb gruzínských a nesou ve žhavém a oddaném svém objetí zhroucen~'l11 neb přesyceným seveřanum nové světy. Svatopluk Čech se v »Cerkesu« přidržoval onoho rázovitého řešení, které Lermontov vložil do episody), Izmajila beje«, I ozpřádaje vložku ruské básně na celé dějové pásmo. Tam vášnivý a neuspokojený odpadlík od rodných tradicí Kavkazu, vzdělaný Čerkes, IzmaJil bej, na kratičký čas očaroval v cizině mladou, něžnou R.usku, ale, pocítiv nudu přesycení, záhy ii opustil a na její okouzlené srdce navždy zapomněl: poměr milenců z »Kavkazského pleníka« jest převrácen. Tím uvaluje Izmajil bej na sebe pomstychtivost ženicha ruso10* 147