motiv oz}'vá se častěji tl Puškinových mi.sledovníků, mezi nimiž Svatopluk Čech není nejmenší. Pet let po Puškinovi byl Lermontov na Kavkaze poprvé; ale již z toho dětinskélJO pobytu přinesl si k divokým velehorám nevyhladit€:lnou lásku, která se pak za prvního exilu r. 18Ji a 1838 a posléze za vyhnanství r. 1840 a 1841 stupiíovula ve vášnivý cit osudového spří.lnění. Krásně postřehi Bodenstedt, že Lermontov v chlapectví p1ij:l1 do duše vnější, hrubé obrysy přírody kavkazské, které pozdější d'ňvěrný a několikaletý styk s krásami Kavkazu vyplnil jemnými miniaturními podrobnostmi, osobitými barvami a individuálními svity. Od horoucí ódy »l(avkaz« z r. 1830, jejíž každá ze tří slok vyznívá refrénem »rád Kavkaz já mám«, až po památné věnováni »Démona« p~l1é f. 1840, kde vděčným a roztoužen}'m slovem shrnuje své vztahy ke Kavkazu, »země přísnému caru svému«, Lermontov napsal celou serii lyrických básní, posvěccných přírodě kavkazské; jsou mezi nimi kusy tak významné jako »Dary Tereku«, »Kazbek«, »Památce pfttelově« a »Valerik«. Na rozdíl od objektivního Puškina, jenž kresli v zjednodušených obrysech, Lermontov s přírodou kavkazskou splývá, nalézaje v sebe slabším záchvěvu větru v listoví a v sebe jemnějším ~ádechu modré mlhy kolem velehorského vrcholu kus své zjitřené a pyšně zádumčivé mysli; proto zahloubá'\Cá se do všech jednotlivostí nčžných i krutých, do detailů lahodných i nebezpečných, proto odlišuje pTírodopisně 1 zeměpisně, věda, že řeka Darjal hučí v jiném jazyku než řvoucí Terek, a že bílý turban kolem hlavy Kazbeku pranic se nepodobá zasněženému hrotu příšerné hory Sajtánu. Nesčíslná Učeni úsvitu, soumraku a noci v údolích i na zasněžených vrcholech, vždy nové obrazy srázů, bystřin a pralesů, s nevyčerpatelnou rozmanitostí načrtané siluety modrých oblaků, zámků a klášterů na skalách, rozvalených vesnic, které se čtou v »Démonu« i »Mcyrim«, ),Hadži Abreku« i »lzmajiJu bejj«, prozrazují trojí rozdílné pojetí přírody básníkem vášn:vým, smyslným a titanickým zároveií. Jednou - předposlední výjev z »1~maji1a beje« (psaný r. 1832) buď tu nejpádnějším svědectvim - účastní se příroda s nevystihlým soucítěním vnitřního života člověkova, nade vše slastných hodů jeho lásky ... oblak nad hlavou, vonný dech větérku, ano věčná pustina prahorská stávají se druhy milencň. Později - y době, kdy byl definitivně napsán závěr »Démona«, asi r. 1838 -- odvrhl zachmuřený Lermontov ten oblažujfci názor a upadl 142