dlouho po prvních kozácich překročili vítězně vody Kubáně též básníci ruští, někteři z nich opěvovali Kavkaz dříve, než se stalo Rusko r. 1829 v míru Drinopolském jeho pánem. V čele jich stojí klasicista Děržhvín a romantik Zukovskii: onen ve vznosné ódě hraběti Zubovu slohem rétorickým a hromadě účinné protiklady, opěvuje spíše přírodu, tento ve vřelém poslání k Vojejkovu zasazuje do rámce mohutné velehorské př1rody malebný a názorný obraz divokého a starodávného života kmenů čerkeských. Oba básníci, Dčriavin povšechněji a Žukovskij osobitěji, dobývají takto nové gubernie slovesné krajinomalbě ruské, která od Lomonosova příliš jednostranně dbala přísné a chladné krásy končin severních. Ale oba ulpívají na několika obecných postřezích, jež epigonům a napodobitelUm stačily, šlo-li o malbu Kavkazu: děsivé hory zvedají zasněžené vrcholy k nebesům, slunce se opírá o ledové plochy, řeky s hlukem řítí se do propastí, orli závodí ve výši s mračny. Za Kavkazem dekoračním následuje Kavkaz 1'0maneskni a proniká - i do vědomí průměrných rusk~-cll čtenářu. O to má zásluhu líbivý a plytký romantik konservativni doby MarlinskijBestužev, který prožil vyhnanství jako voják v Derbentě ve východním Kavkazu a zpečetil svůj osud bohatj'rskou smrti při obléhání tvrze Ardleru II Jekatěrinodaru. Marlinskjjznal dľíkladi1ě Kavkaz a K3vkazany, ač se na ně díval právě jen se hřbetu koně dústojníkova, a vyprávěl o těchto zkušenostech horlivě. Jeho povídky a romány st.oH asi na lírovni jihoslovanské beletrie ChocholGuškovy: naivn~ zkloubený děj jest· namnoze jen záminkou ke kresbě- zjednodušených mirodopisných typů a k mnohoslovnému líčení krajin kavkazských; velké výjevy bojů a lásky, rodinných katastrof a osudných kleteb nepohrdají nejhrubšími efekty; čím falešnější u Marlinského psychologiE', tím patetičtější výraz vášně, citu, rozhorlení. Přímočará technika a látková napínavost Marlinského uchvacovaly také čtenáře z lidu, a to na Rusi i za hranicemi; jeho »Amalat beg« mocně působil na to, že kontrast divokého abreka čerkeského a povahově ryzího Rusa zdo~ mácněl v literaturách, a že za vůdčí motiv duše Čerkesovy byla obecně určována bezor.ledná pomstychtivost, jdoucí se širokým . kinžalem v zubech od krviny ke krvině. Vlastními básnickými vítčzi nad Kavkazem byli však Puškill a Let moutov. Brzy po návratu z nucených i dobrovolných cest v Besarabii, ua Krymu a po Kavkaze r. '1821 dvaadvacetiletý Puškin posílá 140