mezi !JožskoG přísností a smilováním má býti nyní rozresen. Anděl sám staví ve vlastním jednání proti sobě vinu a lásku, jistí však, že Blih od milenky ho ničím neodloučí. Přísný soud řlospodinův nad Andělem podobá se poněkud trestu, jemuž v Moorových »Láskách andělľi« propadl třetí cherub Zaraf: Anděl nemá býti zavržen v pekelných plamenech, nýbrž kolísaje s milenkou mezi nebem a peklem, mezi 1 ájem a zatracením, pesmí nikdy dojiti klidu: "Nad světem se vznášej bez ustáni, však své paty neotiskni vell, kolem čela hvězd i blesků pláni, v prSOll ráj i peklo zároveň: na rtu vzdechy, v řasách slzy hojné, v čele věnec květů, trni měj, v touze věčné, nikdy neukojné vířivým se letem potácej, padlý anděl, démon v rajském vděku, mezi nebem, zemí věčně věků! « Třebaže jako závěrečl1Ý- sbor skladby zazní týž zpěv andělský, jímž nebešfané na konci prvního dějství velebili Hospodina, přece pointou rozsudku božího »sen biblický« vyvrcholuje. Vigny promítl svým mysteriem vznešenou filosofickou víru ve svrchovanou cenu sebezapíravé oběti; Lamartine vyzpovídal se v rozsáhlé své epopeji z přísně křesťanského přesvědčení o dlouhém trestu, jímž dlužno smýti vinu odpadnutí od Boha; Lermontov v temném démonismu své básnické povídky vypěl hrúzou tiíŠení-, že láska jest časná, kdežto zlo věčné. Svatopluk Čech zasvětil svou biblickou skladbu čistě jinoš~ké myšlence o mukúch lásky, která stále kolísá mezi slastí a strastí, mezi rozkoší a. utrpením, mezi touhou a naplněním ... projevil se spíše mladistvým sentimentalikem než zral0u povahou myslitelskou. Znepokojil Hospodina i Satana, anděly ráje i plémě Noemovo, vody prQpastí i dvorstvo východního krutovládce, aby podal týž výměr lásky, jejž devatenáctiletý Heine v 8. nočním vidění vložil do úst strašidelnému hudci, vystóupivšímu z puklého hrobu: »Díe Engel, die nennen es Hímmels Freunď, Die Teufel, die nennen es H611enleid, Dle Merschen, die nennen es - Liebe/« 126