ohrožené zkázou do výšin; Samiasa a .Azaziel na jasnou hvězdu, syn Hospodinovy slzy do nadsvětného prostoru mezi nebem a zemí: oni prožili s pozemšfankami již dlouhý román lásky, tento zcela kratičko byl účastníkem snů a vidin nevinné Dýny. Snová povaha lásky mezi Andělem a Dýnou, rychlý spád jejich milování, směs soucitu, žalu a vášně v duši Andělově jsou rysy, jež připomínají spíše Lennontova než Byrona. Dramatické napětí v mysteriu Byronově bylo zesíleno tím, že Samiasa a Azaziel mají v lásce ke krásným dcerám z pokolení Kainova soky z Noemova rodu, o pyšnou Aho1ibamu marně se ucházi fleg-matickj' lrad, po mírné Aně nadarmo touží rozcitlivělý sn'lek Jafet. lrada Byron načrtl několika zběžnými rysy, ale postavu Jaietovu prokreslil s pozornou podrobností jako typ sentimentálního milence, jenž mimo lásku nenachází ve světě smyslu bytí a jenž, nedosállllUV cíle své toul1y, propadá nevyléčitelnému světobolu. U Čecha jest ovšem pouze jediný sok lásky Nebešfanovy, nepodobá se však ani Jafetovi, ani Iradovi, ba není vůbe~ z rodu Noemova. Zobrazoval-li Sv. Čech v samém Andělu mladého idealistu, nemohl opakovati tento typ v jeho soku; kromě toho nemínil uváděti do své poesie znovu povahy, jnkou již v »Adamitech« byl Adamem vyčerpal. Sáhl k oblíbené metodě protikladové a přii:kl Dýně za nápadníka východního krutovládce, plnéh:) moci, pýchy a skvělosti, jejž podle biblického zakladatele Ninive pojmenoval Asurem. Asur chce se křehké Dýny zmocniti násilím, pokládá ji za pouhou koupenou věc; dovršuje ,tímto jemným. šperkem své osbIivé bohatství. Figura Asurova dobře hověla záměrům i sklontlm Čechovým: promítl jí svůj orientalism nádhery, lesku, '~ozkoše; vyslovil v ní svúj odsuáek sebevědomého tyranstvi, jež se 'všemu i 'luH Hospodinově staví v odpor; vztyčil tu proti vděku plnému zjevu ženinu dobyvačné a strohé mužství - lze přirovnati tohoto .Asura k Holofernovi z truchlohry Hebbelovy, arciť pokud možno postavú'psychologickou přirovnání k figuře čiře dekorační. Dějství třetí rozčleněno jest v patero kratičkých výjevů'. V prvním výstupu, jenž poněkud připomíná Cedarovo okouzleni' dřímající Daidhou u Lamartina, vznáší se Anděl nad spící Dýnou, ja'k.Čech pojmenoval svou reky-ni podle jediné dcery Jakubovy. Coprorokoval Satan, stalo se již. Anděl oslněn jest dívčím zjevem, )'Z půle květinou a z pl~le duchem«; počíná reptati nad tím, že i Dýna propadlle hnčvu 122