body vůle, svobody citu, číhá však na chvíli, kdy mtlže se zdrtiti, užívají-li opravdu samostatně těchto vznešených a nebezpečných možností. Svůdce intelektuální přikročí posléze k útoku daleko záludnějšímu, aby otřásl citovou rovnováhou Andělovou a připravil v jeho nitru tJ agickou katastrofu; ze Satanových úst zvídá nevinný Anděl, neokusivší posud ovoce poznání, o vášnivém citu vesměrné lásky, která není jen něhou, rozkoší, zapomněním, ale i pýchou, vzdorem, odpadnutim od Boha. Tímto závěrem, napovídajícím lásku Andělovu k Dýně, zapíná se druhý zpěv do stavby celku, jsa jinak neorganickou vložkou; Satan poté mizí úplně z děje, ba ani slovem nenaznačil Čech v závěru básně dostiučinění Satanovo, když jeho předpověď se zcela splnila. , Nebylo by však správ no souditi, že Svatopluk Čech přenesl z dialektické potřeby do svého »biblického sna« zcela mechanicky velkou figuru pochybovače v témž psychologickém úkonu, jaký má v »Adamitech« neb v »Kainu«; tento Satan není ani řienochem ani Luciferem. Iienoch, žijící ve volné a matné oblasti deismu, hledá vášnivou skepsí a hořečným agnostkismem svého Boha; Satan, výtvor přísného teiS11111, Boha zná, ale vzpírá se proti němu. Jest to tvor spoutaný řetězem vyšší vůle, jenž touží tento řetěz střásti; jest to poddaný, nenáVIdějícího svého vlááce; vznešenější bratr člověka, marně se rouhahcího tlospodinu a nadarmo příčícího se jeho úradku. Lucifer Byronův však jest protinožec Boha, samostatný princip proti principu Hospodinovu, mohutný výraz transcendentního dualismu, po, němž v biblickém světě mysteria Čechova není stopy. Satan Čechův jest jednostrannou funkcí myšlenkovou a mění se proto chvílemi až v neživé schema: jak jest daleko od vášnivého Démona Lermontovova! Pokormi a zbožná slova, jimiž Anděl odmítá první oddíl rouhavě tiranské řeči Satanovy, znějí matně a nepřesvědčují jako naučená a lleprožitámoudrost jinošského idealisty, který posud nepoznal světa. Nelze se zbaviti dojmu školské exhorty, přednáši-li Anděl s prostoduchým důrazem: »Protož němě, s tichou důvěrou otáčej se každý mezerou, již mu Blih v tom stroji vykázal, chraň se toho, co mu zakázal, vůle krásný neobracej dar Bohu na zikor a sobě 'v zmar!« 120