Jako v »Adamitech« zastavuje také v »Andělu« druhé dějství filosofickým dialogem na čas postup dějový; též zde formulují se názory myšlenkovými protildady dvou postav kontrastních, jakými byli Adam a lienoch; i sem vrhá odlesk svého bleskového světla slavný rozhovor mezi Kainem a Luciferem u Byrona . .Jako hrdina »Adamitů« prchá také Anděl do zádumčivé samoty před společností, která zranila bolestně jeho mladistvý idealism. V divokem pralese pronáší trp": kou samomluvu, jež rozvádí slova Genese )}Ale země byla porušena před Bohem a naplnl;na byla země nepravostí«; monolog ten rozrývá palčivé rány, jež si soucitný snílek odnesl ze styku s lidstvem, Kainovým potomstvem. Z kazatelského patosu Andělova, nanášejícího temné barvy, o nichž bylo případně pověděno, že jejich pesimism má raz až pascalovský, zaznívá básníkova obžaloba světa otroků a otrokářú, jakou kárá val až do pozdních let své okolí: všude podvod kněží, lakota ziskuch1ivců, nízkost rabů, smyslné mámení žen, znesvěcení curazu božího, ale hlavně nenasytná krvelačnost vraždících se jednotlivcův i národů! V Andělovi se hlásí dvojí struna duše Tvůrcovy: přiznává, že tato země zaslouží spravedlivé pomsty, leč přece roní slzu soustrasti s lidstvem. Satan, jenž v této chvíli přichází svésti nebešťana s bezpečné drány boží, chápe se soucitné námitky Andělovy proti přísnému úradku fiospodi110VU a jme se živiti vzdor proti Bohu v )}průzračně jasné« duši Andělově. Dvojí jeho řeč, jíž útočí na pokornou zbožnost okřídleného posla a vyznavače božího, připúmíná skeptickými sv)'mi námitkami jednak Luciferovu obžalobu Jehovy v »Kainu«, jednak vznešená rouhání lienochova v dialogu s Adamem a v monologu při válečné bouři; též mohutná obvinění, vržená těsně před smrtí Mojžíšem ve tvář Jehovovi, ozvou se tu chvílemi. Dvě základní myšlenky přejal Čech ze vzdorného vyznání Luciferova po prvé do »Adamitl1«, po druhé do »Anděla«: Bůh tvoří jen, aby hubil, a dal tvorům věčnost, aby je mohl trápiti nekonečně; obdařil ducha volnou myšlenkou, jež vede k pochybnostem, ale tresce zmarem každé pochybování. Tyto ideje zoufalého titanismu jsou uměle vpleteny do složitého pásma Satanových námitek proti Bohu v »Andl]u«, jež vrcholi několika tra~ickými rozpory: liospodin učinil vesmír ohro111nou mučírnou a přece žádá, aby jej tvorové stále velebili; lstný Demiurgos, který spustil stroj všehomíra, dopřál rozumným tvorům svobody přemýšlení, svo 119