však aby milováním jejím se očistil - tot sám Lennolltov z dob nejkrutějších krisí životních, kdy hustými temnotami probíjel se ke světlu. Leč řešení, které dal v této konečné versi »Démona« problému Satanovu, nasvědčuje, že světlo se mu kmitalo v dáli příliš nedostižné; })Démoll« jest vášnivý zpěv zoufalého pesimismu. Ve shodě se všemi básníky mysterií o pádu andělů a o vykoupení jich i Lermontov věřil v ženinu schopnost absolutní oběti, která pro milovanou bytost nadzemskou, ať andělskou či ďábelskou, se zříká všeho, domova i země, rodiny i klidného štěstí: jako Ana a Aholibama, jako Lea, Lili neb Nama, jako Eloa neb Daidha, chce též Tamára patřiti Dé11,lOnu cele a zapomenouti slz prolévaných pro ženicha i modliteb kláštera; žádá jm, aby Démon přísahal, že odkládá zlo. Leč tu propuká čern~r zápor zoufalství Lermontovova: touha po vykoupení u Démona prchá; zloba, nepřátelství, nepokoj trvají; princip Zla a Hříchu jsou věčny-. a kyne-li jim na okamžik pohled do říše smíru, následuje za ním v zápětí nekonečné prokletí, na něž příroda zírá s chladnou a vznešenou lhostejností. Lermcntovův Démon Íťst poslední velká postava mezi padlými anděly z dob~y romalltíck\~: oč včtší nei Abbadona Klopstockův, Satan Vignyho neb Cedar Lamartinův! Jediné Lucifer z ByrOl1ova »Kaina« může se s nim měřiti, ale kde anglický lord kreslil ve velkých obrysech vzbouřence myšlenky, tam vyvolal slovansk)! básník z čarovného temnosvitu světélkující bytost rebela citu a vášnivosti. V blízké sousedství těchto polodramatických, pololyrických mysterií postavil Sy'atopluk Čech svého »Anděla«. nBiblický sen« vznikl r. 1874 a řadí se tak přímo k »Adamitům«, s nimiž i vnitřně jest úzce spřízněn. Není zcela pravdě nepodobno, že hledaje v bibli jména pro hrdiny na Nežárce, se Čech horlivěji začetl do Genese, a že mu jeJI šestá kapitola uvedla na mysl Byronovo mysterium »Nebesaa zemI«; také ;>Kain«, jehož ohlasy se v »Adamitech« měrou tak hojnou shledávají, ukazoval cestu k duchovnímu dramatu o potopě světa. »Anděl« rozpřádá nejednu myšlenku metafysicky vzrušených »Adalniťů«; i v něm zápasi fragicky zbožná oddanost do Nejvyšší vůle se vzdorem proti Bohu; i v něm trpká skepse lomcuje zoufale vlídnou včrou, že hospod in jest věčná láska, a nahrazuje ji bolestným poznáním, že přísný Jehova nezná slitování a odchylky od příkré sprav~dlnosti; i rek »Andělá«, jako Adam v první velké epopeji, prožívá 11'