K A PIT O LAP Á T Á . • ANDĚL", "Já BoÍla svého zpodobit jsem chttval, ne jak IlO Semit v jižnlch nocich zfel, než jak mým vlastním tušením se chvíval a v naše soumraky se obláčel. Lee marná snaha vybavit se zcela z pout s dítětem již srostlých těsně tak, než naděješ se, kolem tvého čela zas krouží jordánských těch ptáka mrak-, .Sny palestýnské" lS9ó', Za studentských let míjel Svatopluk Čech každodenně několikrát na schodech v Klementině mohutnou barokní sochu archanděla Michala s napřaženým mečem a s obrovitým štítem, kde zářil hrdý nápis »Quis ut deus?«; s přeplněných oltářů i s kamenných galerií hleděly 'do roztržité pobožnosti mladisrtvého konviktisty celé kůry amlělL'!, kořících se Iiospodinu v náruživých postojích; cestu do Seminářské zahrady po mostě Karlově konal studentík vzrušeným špalírem světců, z nichž mnozí provázeni jsou drobnými i vzrostlýini posly božími a jiní deptají vítěznou nohou padlé anděly. Náboženskoasketická výchova v arcibiskupském konviktě i na piaristském gymnasiu ukazovala podle staré katolické tradice k cherubům a serafům jako k vznešenému symbolu dokonalosti jinošské a přísně varovala i před nenáboženským poznáním í před smyslnou láskou, jež navždy odcizují duši pravdě a milostí božské ._- takto nabýval krásný biblický mytus o pádu andělů hlubokého významu mravního. Když pak Svatopluk Čech se začetl do romantického básnictví, zašuměly nad jeho hlavou peruti andělské znovu opojnou hudbou; zahleděl-li se však hioub do plamenných zraků nadzemských těch zjevů, poznal, že se neocitl ve sboru serafů milujících jen Boha a cherubínů oslněn)'ch nazíráním v otevřené tajemství Ráje, nýbrž že se k 'němu vábně sklánějí andělé zavržení, kteří opustili nebesa pro zemi a Hospodina pro ženu. 111