sof, přejímá řeč a v ní líčení bouře rozhněvaný a výbušný Mojžíš, jenž umIrá s divokým gestem vzbouřence proti nebi. Toť jedno křídlo rétoriky čechovske: řečník, jenž ví, jak přesvědčit, strhnout, udolat posluchače, přebírá úlohu epikovi a nutí jeí, aby se spokojil takměř jen slovesnou malbou, která má hodnotu scéIjick~rch poznámek a režijních návodů. Na vlastní výpravné podání, které jest praosou každé epopeje, nezbývá takto ovšem místa; dějovjr postup touto řečnickou instrumentací vázne a stává se vleklým; objektivní plnost události ustupuje subjektivně vzrušenému podání o odrazu dějů v duších zasažených aneb o výkladu jejích diváky či I'lčastníky. Ale Svatopluk Cech zná ještě rétoriku Jiného rodu, která ani nesouvisí s původní zvukově hudební inspirací básně, ani nemění epického děje v dramatický dialog; ba na(lpak. Jest to záliba vkládati do epopeje dlouhé debaty problémové, jichž postup a seřazení řídí se rovněž parádními pravidly a úspěšnými zvyklostmi tématického plaidoyeru: verbalismus hojně rozkvetlý zastírává pak úzký peň myšlenky zpravidla antiteticky pojaté: umělé stupňování neb opakování motivu mění ty řeči ve virtuosní kusy slovního aranžérství.. Zde rétor staví se do služeb ideologa a problematika, avšak beze skromného vě"' domí o účelné své podřízenosti, takže posléze slyšíme jen vznosnou kadenci hlasu, kdežto obsah uniká. Nikdo si neIibuje v podobné rétorice důsledněji než 'bálSllíkův mluvčí a názorový blíženec Adam. Živá Jitka pohne jej k vyznání náboženského i mravního idealismu, Jitka mrtvá ke skvělé tirádě na počest víry v osObní nesmrtelnost; ještě na hranici musí Adam odříkati krédo deistické, zastřené nadšenou květomluvou - vždy pění se řečnické projevy Adamovy do šíře, neprojevujíce hloubek myšlenkových. Výjimkou jest ovšem mohutný rozhovor Adamův s tlenochem ve druhém zpěvu básně; v něm stoH na vrcholu netoliko myslitel ¸ Cech, ale i Cech řečník. Ani později nenapsal již básník podobně skvělé tématicky komponované skladby rétorické, jakou jest tato dialogisace rozporu mezi stařeck)'rm agnosticismem a mladickým idealismem: zde pro tragický spor dvou principů nalezena úměrná forma, již v tomto symfonickém provedení nemá ani proslulý dialog z ByrOllova »Kailla«, Gechova to předloha. :Rečnické prostředky přestávají tu býti přízdobou a stávají se tvarovou nutností: důsledné »s n a d«, ]()7