adamitský a husitský. Když počátkem třetího zpěvu se Jitka po prvé vynořuje na scéně, rozezpívá se básník do široka a dopodrobna o stroji a kroji spící dívky a nešetří zlatem, drahokamy, perlami, brokátem. Líčení plenu v klášteře, rozpředené v PŮVOdllÍch náčrtcích na mnoho set veršů a v definitivní versi podané dialogickou formou válečné zprávy, přese všecek dramatick.ý spád má dosti času, aby zastavilo se u čapky, »na níž péro strakaté se chvělo", u ostnité přílby, tl pestrého, třepetavého vějíře. A ještě kdyi Adam tiskne na klíně '\'ychladlé tělo Jitčino, neodpustí si básník arabesky dekorační: »něžné tílko její obestírá drahé látky zlaté lupení, květy smaragdové; ručka hílá ze zlatého visí třemcnÍ.« Malebný oslavovatel výtvarného baroku z » Václava z Michalovic«, pozorný starožitník rytířské zdobnosti z »Dagmary«, oddaný mistr půvabné drobnomalby ze "Stínu lípy" se zde - na místech nejméně souvisících s koncepční pralátkou básně - již hlásí; avšak výpravný rétor a refleksivní ideolog brzdí přece vydatně tuto jeho sráznou náklonnost. Rečnickým slohem důrazného spádu a přesvědčivé síly toužil Svatopluk Čech vystihnouti onen hluk a hyb temné a osudné bouře, v němž k němu zahučela podvědomá inspirace celé skladby. Na několika místech básně použito jest všech řečnických prostředků, povzbudivých apostrof, úmyslně zkrácených exklarnací, dramatického stupňování a působivého antiklimaku přímo k tomu, aby verši zadunělu opojení bouří, bitvou, vražděním -- pak vládne nemenší výmluvností mravokárný horli tel Bořek než hrd~' nl1lilista Henoch, biblicky klnoucí kněz táborský než vzdorný Mojžíš, rouhající se nebesť'nn i ve skonu. Aby líčení živelných výbuchů se všemi jeiich zvukovými fanjárami neztratilo ničeho z účinnosti rétorické, vyjímá je Čech zprav~dla ze souvislosti výpravné a vkládá do dialogu řečnicky uspořádaného a připouštějícího další stupňování v replice partnerově. První příval branné vlny táborské ohlašuje Mojžíš a vydráždí tím svůj dav k válečnému rozvášnění. Když pak husitské vozové hradby duní již v bezprostřední blízkosti Adamitů, jest to opět Mojžíš, jenž vítá bitevní vřavu; hned však v prudké antítesi volá své druhy a družky k opojné rozkoši, jako k občerstvení před srážkou. Do důrazné a sebevědomé řeči Henochovy zasazeno jest líčení rozhodného zápasu Adamitů s Tábory, aby tragická ironie nesmiřitelného skeptika mohla stupilovati účin, a tam, kde domudroval studený a resignovan)T fHo106