náieží k Mojžíšovi,tak vstupuje do děje černý démon pustiny davertské, smyslná vášnivkyně Divara, jsouc ženou proroka Mathisona, avšak záhy obrátí se její touha po mladém a čistém Janu z Leydenu. Rovnováha duše Janovy jest otřesena; démonické svody Divařiny jej pokoušejí smyslově, ač jeho cit patří jeptišce tliJIe, která i s celým prostředím klášterním poskytla nejeden motiv pro Jitku v »Adami~ tcch«. Jako Jitka, hyne též Billa (nikoliv úkladem, nýbrž sebevraždou), a nad její mrtvolou prožívá Jan z Leydenu totéž, co Adam nad vyclJladlou Jitkou: rozhodne se zemříti a ve skonu splynouti s milenkou. Avšak teprve zde se začíná u liamerlinga vlastní děj. Divara zhrzena Janem, vnese do tábora Novokřtěnců kult smyslnosti a když zničila svou domnělou sokyni v srdci Janově, Gabrielu z Otvic -- ta jest druhou složkou povahy Jitčiny - svádí v tanci a v rozkoši Krále sionského. Ten však v hloubi duše neztráci vědomí viny, nepřestává mysliti na tIillu a pomstiv se na Divaře, hyne sám. Jest jasno, jak tyto zápletky obohatily komposici Cechovu: Divara, refleksivní svůdnice, přidala nezaokrouhlené figuře padlé dívky, ždající si očištění, rys mstÍCí se lásky, vášnivého požadavku celé bytosti milovaného muže, který láskou tou zhrdá. Takto v postavě SuJamitině splynuly dva běžné typy romantického ženství: kurtisána vykoupená láskou a démonická vášnivá žena, nelekající se žádných pro~tředků. Kde básník nemá tvůrčí intuice dušeslovné, jež by mu v jednotné plnosti předváděla živý typus, spokojuje se znásobením dvou literárních konvencí. Podobnou kombinační cestou, jak patrno, vznikla i postava .I itčina: jeptiška tli11a dává jí rysy klášterní čistoty a katolické liturgičnosti, kdežto od Gabriely z Otvic přejímá poměr k žárlivé a krvelačné sokyni. Jest to jedno z řady nevinných, polodětských schémat, jimiž Sv. Cech zalidnil své básně, těch plavých. konvenčních dívek, neschopných prožíti činně jakýkoliv děj, duševní vývoj, mravní růst. Básník vidí ji před sebou velmi matně a proto skládá si ji z prarůzilých reminiscencí slovesných: jak naznačeno, hlásí se vedle ffamerHnga i Goethe (výjevem katechisačním) a snad i Lenau, na jehož "Albigenské« nelze nevzpomenouti při líčení onoho pIem., kdy Jitka padá do rukou adamitských; analogie vpádu družiny hraběte de Fox do kláštera sv. Antonína se pří1l1o vnucuje. A této bezkrevné, statické, kalně sentimentální postavě přiřkl ,básník úkol tak důležitý 101