lmnitu s Adamem v popředí individualisovaného děje. Kdežto Adam se tu stává středem řečnické problematiky, kupí se kolem figury Sulamitiny romaneskní fabulace. Zmizevši naprosto ve zpěvu druhém a třetím, Sulamit patrně prožila v této časové mezeře básníkem nedolíčeny přerod od komunismu iásky smyslné k individualismu lásky vášnivé a objevuje se na po'čátku čtvrtého zpěvu. V zelenavém soumraku pralesa potkává hloubaiicího Adama, jellž zatím nalezl v přecitlivělém obdivu k něžné katoličce Jitce mocné povzbuzení pro převrat idealisticky. Marně jej vábí k sobě svůdná a roztoužená Sulamit, marně slibuje mu nových rozkoší, mal ně připominá mu všecky slasti, jež prožili spolu; ochladly Adam odmítá ji j veškeru smyslnou lásku adamitských žen. Teprve, když Adam dtisledně odolává í slovÍlm jeii vášnivé a oddané lásky, poznává Sulamit, že jest pro ni ztracen; v divoké překotnosti mční se její vášeň v žárlivost. Naivně otevřený Adam nezapírá, n}'brž v ůčinném kontrastu řečnickém staví proti temné svůdnici »svého bfiého anděla«. Pomstu, pro niž rozohní se po tomto odmítnutí Adamově, vykonává zavržená Sulamit na katoličce Jitce v následujícím zpěvu, sotva se Jitka cele odevzdala do Adamovy ochrany. Nevnoří dýky své do čistého srdce »nevinné, tiché a velebné dívky«, aniž pronesla divoký monolog, v němž s upřilišeným stupfiováním nakupeny jsou tragické motivy jejího osudu a její kajicné problematiky. Žárlivost žene k pomstě; vědomí viny nenávidí dívčí nevinnosti; vzpomínka na vlastní někdejší mladistvou neporušenost mění se v muka; ráj, z něhož Sulamit sama navždy jest vyloučena, nesmí se stát4 údělem Adamovým, - proto musí Jitka zhynouti. Avšak tato vraždící láska jest spolu očistou: Sulamit vidouc hranici připravenou pro Adama od zastupu Mojžíšova, jehož se byl zřekl, proklašuje, že i sama zavrhuje nauku adamitskou a že chce zemříti s milencem »Smějte se! aj duše nevěstčillY prut se dotkl lásky čarovný, a jak motýle tam se květiny, \'Ziře/Jal čarokrásné blaha sny. 7 97