bouřlivá mračna nad pralesy, až konečně jeho věčně se tážicí duch, který nečeká odpovědí, těká říší hvězdnou a všude do bezedné tmy mezi soustavami oběžnic píše zsinalou žlutí své »snad«. Kdežto však Jau Neruda v »Kosmických písních« a Jaroslav Vrchlický v »Duchu a světu« zaujali k záhadám vesmíru určité stanovisko, totožné s hleďisky laplaceovského vývojesloví sluneční soustavy a brunovského pluralismu světů, použil Čech řečnických otázek pochybovačného Adama k tomu, aby ve zdánlivé obiektivllosti podal takměř přehled veškeré vesměrné metafysiky od zjevení biblického až po vědecké tuchy věčného přetřiďování hmoty i ducha ... zde řečník hledající strhujících účinů ve spojení s básníkem hromadícím nádheru obrazů úplně přehlušili vědeckého myslitele, jenž se přišel vyzpovídati z krisí svého mládi. Je-li vlastním mluvčím básníkovým Adam _. a všecka další komposice básně tomu nasvědčuje -, nepoštěstilo se Čechovi nikterak přesvědčiti čtenáře o vnitřní pravdě hrdiny tak rozkolísaného, jenž jeví se stejně schematickým a naivním, kde vyvrací v bezbarvém idealismu iivotnou skepsi lienochovu, jako tehdy, když hledá potvrzení svého přerodu v erotických zkušenostech. Opustiv s posunem mladicky sebevědomým oblast bezútěšné pochybovačnosti řIenochovy, deklamuje Jinošský ušlechtiIec honosně: »já se pustím po bouřlivé vlně Ne poznání přistav daleký.« Ale bouřlivá vlna nezanese nadějného spiritualistu dále než na ostrov sentimentální lásky; další důkazy pro platnost idealistických a deistických zásad čerpá Adam z unylého blouznění pro krásnou papeženku Jitku ... nikoliv nist rozumový, nýbrž akt citový určuje jeho osud. lile, typická forma psychologického řešení u Svatopluka Čecha: hrdina neb dobrodruh poznáni či společenského převratu zkrotne ochotně pod něžn~'m pohledem dívčím; milostná idyla stává se hrobem duševního vývoje; nevinný, nekultivovaný, příjemný cit volán za posledního rozhodčího v krisích intelektuálních. Jenom tenkráte odolávaií rekové Čechovi svodům citovým, když vyhraní myšlenkový svůj zájem v nadosobní poslání, v obrodnou tendenci, v hromadné heslo národní či společenské. Idea, praví občansky ukázněný romantik, musí se podříditi citu, pokud jest zakleta v hrdý- kruh čirého individualismu, avšak stává se neomylnou normou, jakmile slouží zájmům vyššího celku .- 92