lenkovém kontrastu. Takováto názorná a pohodlná antitese byla již z oblíbených prostředků v básnických počátcích Čechových; zvláště často zavíral zápas idealistického optimismu materiaJistickou skepsí do formule převzaté prostě z Goetha: myšlenkové nadšení faustovské pře se nesmiřitelně se sarkastickým nihilismem mefistofelského průvodčího na poučné pouti pozemským divadlem barevných a rušných jevů. Adamův Mefistofeles sluje Henoch: nezmíněn v prvním zpěvu, objevuje se v ostře vypracovaném kontrastu teprve vedle Adama. Starý, zmoudřelý ten agnostik a kvietista požitku prokreslen jest podivuhodně. Sv. Čech užil motivu, jeji nadhodil Palacký: nejstarší kmet a zakladatel adamitství, jenž Husity ušetřen, aby podal o hříšné nauce svědectví starému Žižkovi, odlišen již v podání dějinném od Mojžiše, vůdce sekty na Nežárce. Básník, chtěje si vyložiÚ, proč v čele Adamitů stojí nikoliv lIenoch, nýbrž Mojžiš, rozvíjí důmyslně motiv napětí mezi oběma muži. Mojžíš, člověk slepě zamilovaný do života a do lidství, zpopulárnil a zhudlařil nepřístupný, hrdý a samotaJ"ský nihilismlls Henochův, naplnil jej naivní a dotěrnou antropologií a tím učinil přístupným zástupu. Proto Henoch, jenž vše již poznal a vším již pohrdl, odvrátil se od davu a stal se zachmuřeným poustevnikem v divokém háji stranou od orgií adamitských. Tam na samém prahu druhého zpěvu za hvězdnaté noci setkává se s ním Adam a zapřádá s důsledným svým protichlldcem velký rozhovor filosofický, ideové to jádro celé básně. Dvojí myšlenková gradace provedena tu všemi prostředky velkodeché rétoriky čechovské: kdežto Henoch od náboženského nihilismu stupiíuje svou naléhavou negaci k naprostému agnosticismu filosofickému a dovršuje svou nauku záporu mravoukou rozkošnického uklidnění, povznáší se Adam od lehké náladové skepse až k tuchám deistick~'m a posléze v mladistvém idealismu poznání rozkřidluje svěho důvěřívého ducha k letu do končin spiritualistických, kde i srdce dochází útěchy věrou v osobní nesmrtelnost. V tomto mohutném dialogu, založeném na vnitřních zkušenostech básníkových, Sv. Cech nepodal nic méně než opus metaphysic um svých mladých let, jemuž nikterak neubírá na síle okolnost, že příklona k Byronovu »Kainu« jest nepopěrná. V druhém dějství dramatického mysteria Byronova, které z lordových děl, podle vlastního pfiznání Čechova, působilo na mladého básníka nejmocněji, otevírá 90