teprve nastávalo. Slovem, před začátkem druhého zpčvu stojí Ceclt jako před dílem naprosto novým, opuštěn nad to pflvodní, živelnou a visionářskou inspiraci. Této hluboké pukliny nedovedl již básnik zaceliti. Druhým zpěvem počínajíc, je těžisko skladby úplně přesunuto. Původní rozpor mezi materialistickým hedonismem Adamitů a křesťanským rigorismem Táborů zatlačen jest srážkou obou směrů v obci adamitské, idealistického to deismu se smyslným panteismem. Ústředním hrdinou přestává být plastický a rozhodný Mojžíš a stává se jím matný a kolísavý Adam. Vášnivá Sulamita nestřetá se již s jinou svůdnou rozkošnici Adou, nýbrž podstupuje zápas s 'konvenčně serafickým zjevem Jitčiným. Vydatná řada nových povahových folií vyplňuje mezery a dokresluje karakteristiky předních účastníků. Báseň mění se z válečllé epopeje prudkého vzruchu v dílo problémové a řečnické, přetížené diskusemi a replikami. Zároveň vniká do skladby nejedna reminiscence slovesná, avšak pod náplavem těchto prvků různoroM"ch a namnoze neústrojných lze snadno poznati, že novými ohnisky »Adamitů« staly se nyní dva motivy, pravděpodobně souvisící s jeho osobními prožitky. První jest připiat k osobě Adamově a rozvádí osvobození se mladistvého idealisty od hlodavé negace a názorného nihilismu, ničícího plnost života. Druhý motiv dramatisuje očištění padlé dívky, která strádá vědomím viny; nositelkou jeho jest Sulamit. Oba ty motivy nepostupují souběžně, nýbrž určujíce a proplétajíce se vzájemně, vytvářejí vlastní dějov~r základ dalších zpěvů »Adamitů«. Učinív nejvlastnějším hrdinou básně horoucího a horlícího snílka Adama, jenž nejedním znakem se hlásí za blížence poetova, Čech postavil se před nový a nesnadný úkol, jakého nebylo v pľlvodním, spíše ma;ebn6m a hromadném plánu: měl zpodobiti rust duše od záporu ke kladu, od pochybovačnosti k víře. Ježto však uměleckými prostředky nestačil na přesné vyřešení problému, jež by si žádalo jednak pronikavého zoru psychologického, jednak dramatického promítnutí ideí a cit!i volními akty a činy, spokojil se řešením pouze přibližným. Adam nevyvíjí se z čistě vnitřních sil, nýbrž vlivem zkušeností a činitelů zevnkh; jeho duševní drama nepoznáváme z intuitivního pohledu do svářících se myšlenek a emoCÍ, mravních nejistot a rozhodnuti vůle, nýbrž z dlouhých, rétoricky urovnaných rozhovorů; nestojí před námi v jedinečné plnosti osobní, nýbrž v nepřetržitém povahovém i myš 8'