zději určují sám dramatick-ý obsah epopeje, neučinil básník ani zmínky; tak o Adamovi, pozdějším 'ústředním hrdinovi básně, tak o Mojžíšově protichůdci lienochovi, tak o Samsonovu soku Kainovi; skladba díla byla druhým zpěvempočínaiíc na dobro posunuta. V prologu »Adamitů« Sv. Cech vidí několik postav v povšechných obrysech, v záplavě světla, v malebném posunu, aniž posud chápal jejich nitra. Dotud nejsou mu Mojžíš, Ada, Sulamit ni\;ím více než výtvarně zajímavýmí nositeli určitého ideového poslání bez osobně vyhraněného obsahu: Mojžíš milencem země a jeiích rozkoší, odpilrcem bohosloví a tradice, chvalořečníkem smyslů a ničitelem zákona, Ada nenasytnou komunistkou těla a Sulamit vášnivou nadšenkyní lásky. Proto prozaiím stačí básníkovi, aby každého z těchto protagonistú učinil středem působivého výjevu, pro nějž nalezl u Meissnera prototyp: Mojžíš vrhá do ohně nejprve bibli a pak pergamen zákona, Ada prsten manželského sloučení. Sulamit evangelium povinnosti a odříkánÍ. Na to přednese z nich každý svou programnl arii, Mojžíš v důrazném recitativu. milenky jeho v lyrickém slohu ... po dramatickém neb alespoň epickém zauzlení ani stopy. Zahučí-li v závěru zpěvu nad rejem Adamitů blížící se bouře bitevní, jest čtenář nakloněn věřiti, že děsivá srážka, která byla již v prakoncepci básně, zdrtí Adamity i s Mojžíšem, Sulamitou, Adou a Lilitou, aniž dojde 1f.- jakékoliv dějové zápletce, posud ani nenapověděné. Necítil i básník sám, že jest příliš těžko učiniti tento čiře statický a malebný prolog východiskem epické rozsáhlejši skladby, když podle vzpomínkového\ doznání, po prvním zpěvu odložil vůbec báseň a dějepisná studia k ní, sklíčen poznáním, že »vysněné obrazy poznenáhlu po~aly v duchu blednouti«, a že mocná inspirace oné živelné bouře lidské jej příliš záhy opustila? Zevní podnět rozhodl, že Sv. Cech se vrátil ke skladbě, na nějaký čas odložené. Rázný redaktor Jan Neruda, který otiskl v »Lumírtl« první zpěv »Ad.amitú«, naléhá na mladého básníka, aby pokračoval v díle, jehož »celkový rozvrh beztoho již je asi hotov«, 'a Cech uposlechne hlasu auktoritativllího a zároveň svůdného. Není mu to úkolem snadným. L:ivá názornost bouřlivých dějů v obraznosti vyhasla; celek básně, podle doslovného přiznání, byl dosud jen iako neurčitá mlha, z níž se vyklubaly ien obrysy některých postav, hlavní osnova celku nebyla ještě úplně vyhraněna; vlastní komposiční dilo 18