o první romanci »Adamitů« dělí se plenérista zálibně a široce malující s řečnickým virtuosem důrazných prohlášení a ohražení; epik, rozvíjející děj, nepřipuštěn ke slovu. Všecko uspořádání malebné i myšlenkové látky založeno jest na kontrastech příkře položen)'ch, které stupňuji se až k napětí dramatickému; v protikladech libuje si básníkovo oko, sestavující skupiny postav a vrhající na ně proudy světla a barev; untitesemi vyčerpájvá se povahokresba osob rozkošnického tábora adamitského; a vlastní tepnou všech uměle a účinně vybudovanýchřečí, jimiž vůdčí figury komunistické se na Nežárce vymršťuji ze ,statického klidu v požitku a v opojení, jest vzpoura revolučního záporu proti samozřejm}-m kladům lidumilného a bohabojného světa. Jak řečnicky stoupá Sv. Čech od vstupního kontrastu mezi přírodou rousseauovsky nevinnou a mezi divokou smyslností společenských vyvrženců až k onomu bouřlivému závěru prvního zpěvu, kde v úplné shodě s původní koncepcí víří válečná a ničivá vřava do slastných hodokvasů liného požitku! První obraz, kde v husté, zelené tmě pralesa nad Nežárkou se 'skupil popisný básník v makartovské rozmařilosti plavou nahotu ženskou v odrazu od bronzově hnědých svalů mužských, není stavěn bez schematičnosti. Dvě skupiny posunuty jsou v popředí. PrvnÍ, soustředěná kolem dětské Lility, 'představuje mladost v bezhříšném a přímém pocitu životním; zasmušilý Samson a rozmarný smíšek J ubal· 'mačí oba protipóly tohoto junáctví. Druhá skupina ztělesňuje všecek rozkošnický naturalism, jak jej Sv. Čech prostřednictvím Meissnero\'):m přijal ze socialistických nauk západních; v trojici .Mojžíše a jeho milenek Ady a SulamHY zvedá se trojí protest antropologického názoru světového proti křesťanskému pojetí života, majetku, zákona. Vlastním mluvčím této filosofie, obměňující myšlenky Eniantinovy a Feuerbachovy, jest Mojžíš, který soustavně a programně přemítá, kde Ada a Sulamit zpívají v lyrickém opojení - v prvním zpěvu »Adamitú« jest nesporně on hrdinou, a báseň pojata zcela určitě jako sráž- . ka přísného husitství a bujné emancipace masa. Jest tu nadhozena řada epický-ch a dramatických motivů, jichž báseĎ později nerozvíjí, nýbrž v\"tbec pomíjí. Pouze v prologu stoji Mojžíš mezi dvěma milenkami, smyslnou plavovláskou Adou a temnou vášnivkyní Sulamitoll; pouze ve vstupním obraze postaven proti chmurnému Samsonovi jar) Juba1,. který z dalšího děje takřka vypadl. Naopak, o řadě postav, které po 81