sahuiící vedle bouře válečné také bouři duchovou a mravní, dramatisuje srážku křesťanského rigorismu .žižkova s náboženským a pohlavním libertinstvím, ba s anarchií. Sv. Čech přenáší si kontrast ten velmi názorně a smyslně do oblasti malebně výtvarné a mluví významně o protikladu přísně počestného a šerého roucha husitského a úplné nahoty Adamitů; jako v prakoncepci básně přešla zvuková bouře v barevnou změť, tak při tomto dějinném ztělesněni promítla se srážka zásad v malebné vidění jásavé nahoty zápolící s pochmurnou šedi. Na tomto stupni tvůrčího postupu vznikl podle vzpomínkového přiznáni Čechova první zpěv »Adamitův(, jehož barevnými a výmluvnými verši v plném vrhu vášnivé záře hraje odlesk původní, prudké inspirace zpěv spíše malebný než výpravný, spíše popisný než ideologick~-, slovem, uzavřený celek svéprávný, jenž k· ostatní skladbě jest spíše v poměru prologu než exposice. Avšak zprávy »Dávných vzpomínek« nejsou úplny. Nezmiňují se o důležitém součiniteli při vzniku »Adamitů", kterým Sv. Čech doplnil myšlenkové podněty přijaté z Palackého. Více než čtvrt století před Sv. Čechem v době mladoněmecké tendenčnosti a politického liberalismu, r. 1846, vložil českoněmecký básník ze školy Heinovy a Lenauovy, sentimentalik a rétor, svobodomyslný tlumočník našich děiin a »kovový skřivan« svatodušního sbratření lidstva, Alfréd lvleissncr adamitskou episodu jako romanci do své epopeje »Žižka«. výmluvná a žhavá ta vložka prosycena jest dobovými myšlenkami, jejichž byl Meissner mluvčím: jeho Adamité jsou nositeli Saint Simonova komunismu a Enfantinovy emancipace masa; Heinův helénsky etiketovaný naturalism posvěcuje jejich smyslné rozníceni, a vrcholný výjev episody Meissnerovy, jak nahá Adamitka vrhá bibli do plamenů, jest symbolickým protestem nadšeného čtenáře »Salonu« proti křesťanskému a spiritualistickému nazarénstvÍ. Sv. Čech nepřejal do prvního zpěvu »Adamitů« pouze tento účinný obraz, nýbrž celé uspořádání adamitského tábora na Nežárce a hlasný protiklad komunistického hýření a husit~ké výpravy. Což však znamená daleko více: jako vděčí Palackému za pojetí husitského rigorismu, tak zavázán jest heinovci Meissnerovi za koncepci radostného rozkošnictví Adamitů, jež by byl sotva rozvinul z nápovědí své toužebné a protestující, tlumené a neukojené mladistvé smyslnosti. 86