taly nejvíce«. Neklada, jak ve vzpomínce výslovně připomíná, zvláštní váhy na přesné vystižení rázu a koloritu dobového, nýbrž na mocné zachycení onoho bouřlivého a válečného pohybu, zamane námět bitvy u Lipan, který se mu zprvu nabízel, a pomíjeje vůdčí události českých dějin reformačních, zvolí si nepatrnou, leč velmi romaneskní episodu. adamitskou, plnou kontrastů a antitesí všeho druhu. Náčrtky dochované ze samého prahu let sedmdesátých prozrazují, že adamitský námět zaměstnával básníka již před pobytem slanským. Ale v osmdesáti pěti verších, rozvržených na tři oddíly s malým prologem, nehučí posud ona bouře lidská ani nekmitá se ještě barevná změť, jež ovládly tvořivou duši Čechovu, když se po dvou, třech létech k tématu vrátil. Básnická antitese nynějšího selankovitého ticha nad Nežárkou a někdejších válečných události uvádí do trojjho dialogu,_ přerývaného umně krouženými slovy adamitských mužů a žen k chvále slunce, života a rozkoše: vůdcem Adamitů patrně měl býti rozvážný a mohutný lienoch, hlavni ženskou postavou Sulamit, milovaná od Oideona a milující ho, Oideon pak rýsuje se jako rek vítězně bojující a kořistící. Širší rámec komposiční a hlubši pozadí dějinné nalezl Svatopluk Cech teprve, když se začetl do příslušné partie v Palackém. Palacký v stručném, střízlivém a přísném vylíčení událostí z r. 1421 podává v třetím článku dvanácté knihy zevní obrysy dějové, sepřeácné kolem postavy Mikuláše, přczval1ého Mojžíšem, a kolem osoby husitského hejtmana Bořka Klatovského, ale za příběhem úsečně načrtnutým vlní se obsažný, byť nesouvislý výklad o ideovém obsahu Adamitů na Nežárce. S přísného stanoviska husitského Palacký odmítá jejich panteism, pudový naturalism, společenství s.tatků i žen, jejich pojetí nehříšnosti, hlavně pak jejich odmítavý poměr ke křesfanství. Skrovnost a úsečnost povšechných a stranicky husitských údajů Palackého nevybízí mladého básníka, lhostejného k dějinné hodnověrnosti, aby konal jakékoliv historické studie další: nic nebylo inspirovaného poety více vzdáleno, než pramenná pedanterie. Proniká vášnivě svého Palackého, avšak zcela jinak než učenec, tíhnoucí k extensnímu prohlubování poznatků. Jest třeba nahlédnouti ve vzpomínkové črtě do odstavce, podávajícího tresť Palackého, aby plně vysvitl krajně umělecký postup Cechův. Dialektický rétor sleduie v adamitské episodě u Palackého řetězec zásadních sporů a protikladů: látka ob 85