líče s burleskním humorem kroje i mravy opičích hodovníků, kteří znázorňují v malém lidskou společnost v jejím rozvrstvení a s jeH falešnou důstojnosti, napověděl již podstatu svého »Iianumanna«. Jest však pouhou náhodou, že bravurní líčeni opičího kvasu u Cecha připomíná na nejednom místě sedmý zpěv Iiamerlingova »Iiomuncula«, nadepsaný případně »Škola opičí«, a to jmenovitě, kde karikaturními rysy kreslí Čech koketnost čtyřrukých krásek a kde šťavnatým štětcem maluje drahé jižní plody? I nálada jest velmi příbuzná, a literární vztahy Cechovy k vážné i rozmarné Musc tlamerlingově jsou mnohonásobné. A však chronologie chová se odmítavě - tlamerlingův »IiomUllculus« vyšel knižně teprve r. 1888, ,nejen dlouho po »Snech«, ale i celé čtyřletí po »Iianumannu«. Vypravování třetího a čtvrtého snu, která vyznačují se prudkým spádem dějovým, vyčerpávají erotiku v obou krajnostech, znám}'ch již z Čechových prvotin: půvabná kněžna plná gracie a jemnosti jest hrdinkou lásky spirituální, opovržená nevěstka nese na ubohých svých ramenech prokletí hříšné smyslné vášně. Mladá kněžna z třetího snu patří k rodu urozených dívek, jejichž galerii zahajuje »Anonym« a zavírá »Zpěvník Jana Buriana«, avšak vyvolený milenec, do jehož iuáručí ji unáší snění-motýl, jest s Ul stejně urozený... šf:astnému spoíení jejich nestaví se ve snách nižádná překážka, kromě ostražitých drobných úskoků směšné dueňy, jejíž kratochvilnými metamoriosami arabeskúvitě otočen jest tento lehkodechý příběh lásky a rozmaru. Zde pokusil se Cech o zadrhnutí několikerého pásma snového v děj takřka dramatický, zde plně popustil úzdu plné obrazotvornosti ženoucí se překotně od představy k představě, zde vystihl obdivuhodně hořečné tempo snu; jest velmi pravděpodobno, že v tomto oddílu Cech přenesl pravý sen do básně. I tentokráte čerpal vydatně z představ. které jsou rozpřádány v ostatním jeho tvoření mladistvém. Motiv bouře na moři se ztroskotáním lodi žil v duši poetově tak silně, že zalehl i do této kapriciosni vidiny: když rozhněvaná dueňa pronásleduíe .Ichkokřídlého ~nosce své paní, mění se sen-motýl v lodici rozhoupanou na rozbouřených vlnách, a hlučicí moře pohřbívá ve svých vlnách na okamžik pťtvabnou kněži(ku. Proti této hře vzdušného rozmaru, s níž se stýká brzy na to Lilitin sen v »Adamitech«, útočí ná[sledující příběh drsným moralisováním a tvrdou alegoričností, která úplně stírá povahu sna: ke krásné, padlé dívce, odpočívající umdleně 77