ba a opustil ji před polovicí; rovnez v podobě prvního zlomkovitého náčrtu zanechal v téže době báseň »Král Nikotin«,· řadící se těsně k starším »snům s otevřenýma očima,< a připomínající báchorkovým zosobňováním lehký-ch vidin »Snění u potoka«. Cyklus »Snové«, jejž r. ]872 přinesl iiterárni almanach Umělecké btsedy »Máj «, není tedy osamocen, nýbrž v zaokrouhleném provedení uskutečňuje několikalcté úsilí básníkovo, který se nejen opětovaně pokoušel o vyčerpání typických výjevů snový-ch, ale jenž také dlouho hledal společný rámec pro takovéto obrazy. Tentokráte ve Vraném sáhl k pohádkové alegorii, aby získal komposiční jednotu. Hutné trocheje vstupního čtyřverší uváděJí rázem do báchorkové situace. Snové unavení letem shromažďují se k lloh~m matky Noci a vyprávějí své zkušenosti. Seřazení šesti obrazů není nahodilé, nýbrž souměrné, ačkoliv jinak básník nedbal, aby jednotlivá vypravování meIrl stejnou délku, stejnou úpravu strof, stejný sled rýmových obrazcú; toliko trochejský chod zachován jest ve všech šesti oddílech. Svatopluk Čech, který i divoké bouh námořské dal vyzllíti vlídným akordem tichého smíření, sestavil cyklus ;>Snů« tak, aby ntHada klidné a nevinné pohody převládala a zanechávala v čtenáři trvalý- dojem. Jak do vstupu tak do závěru »Snů« postavil auktor po idylickém výjevu něžné prostoty, tam zaznívá .tklivá hudba ukolébavky, zde zvoní pokojný un~íráček za dva šťastné manžely-stařečky. Mezi těmito dvěma scénami prostoduchými i v provedení vlní se divadlo tím pohnutější. Nejprve zjeví se svět pod zorným úhlem satirické a parodistické grote"ky, na to odehrají se dvě dramata erotická - jako ve zlomku »Nemo« postavena proti okouzlení milostného idealismu v příkrou protivu láska hříšně smyslná-aby posléze postoupil svobodomyslný nadšenec k nejvyššímu projevu lidské vůle, k boji za právo a za volnost. V zepiav se takto k nejvyššímu entusiasmu, vr<>.cí se v závěru opět k idyle. Jeden každý ze snových obrazů nejenom předvádí typický výsek života, ale odhaluje také významný kus zájmů básníkových, při čemž těsná souvislost s ostatním soudobým tvořením Čechovým jest zpravidla na jevě. První sen snáší se do chudobné jizby, kde pobledlá matka koléM své děcko, aby vy kouzlil roběti obrazy hvězd, květů, perel a andělíčků, matce pak skvělou budoucnost jejího synáčka, který, přemoha nástrahy osudu, přivádí k ni ženu a dítě pro potěchu její staroby. Sen jest tu 75