různ6 výjevy lidského života, chtěje jej zbaviti idealistických ilusí. Výjev, jejž pozoruje neviditelný poeta ukryt pod vlajkou u stožáru, jest v podstatě týž, který byl zobrazen v šestém oddilu »Bouře~. Koráb se zmítá v rozběsněných vlnách, ztrácí rahna i plachtoví, a na palubě vládne pustá vřava; dívka modli se ke křesťanskému Bohu, moslemín prosí Alláha, aby jej zachoval pro požitky, lodníci vrhaii do moře starého 2ida, jenž pateticky se dovolává Zebaotha. Ale když jest starý 2id zachráněn, zvrhá se - ve shodě s ironickým založením celé básně -- nálada tragická v grotesku: domnělý dědic proroků starozákonních pomýšlí jen a jen na svůj .sáček s dukáty a zapomíná na· Boha i rodinu; v té chvíli klesá loď, které blesk roztříštil stěžeň, vše se modli - ba i opice v rudém kabátku pitvorně napodobí pohyby a mimiku nábožného zástupu. V této tragikomické scéně, kterou Nemo stále provází posměšnými a rouhavými poznámkami, Čech zdůraznil dva prvky, skládající obraz katastrofy na palubě v »Bouři«: jednak pestrou a nesmyslnou směs vznešené hrůzy a rozpustilé burlesknosti, jednak vítězství egóismu a smyslnosti tváří v tvář věčnému zmaru; jest to pojetí Byronovo, provedené skvěle právě v druhém zpěvu »Dona Juana«. Měl-li básník se nadobro zhostiti při líčení moře a bouř~ na něm knižních reminiscencí a byrollovsko-freiligrathovských konvencí, mělli živel dekorační při tom podříditi vyšším záměrům my;lenkovým, slovem, měl-li od »Bouře« postoupIti k »Evropě«, musil napřed plavbu na moří přímo prožítí. Poznání toho dostalo se Svatopluku Čechovi na Cerném moři záhy. 68