usmiřuje se ve zbožném kladu. Proto pro všecko vytvořil Vítězslav Novák něco v podstatě jiného než vokální a instrulnentální průvod k tekstu Čechovu, jehož v sólech i sborech využil co nejvydatněji. Iiudetník přepodst::dnil si dílo básníkovo podle své vnitřní nutnosti a podle svého složitého zákona formového a uospěl při tom obojího c~le. jenž r. 1869 byl Čechovi naprosto nedostupný. Teprve u Vítězslav~ Nováka uskutečněn byl smělý sen, jenž Svatopluka Čecha rozechvÍval pii první oslňující inspiraci, a z něhož »na papíře zbyl jedva matný odlesk«: sen o vystižení »)úchvatné a opojné hudby« rozběsněného vichru a ničivé bouře na oceáně. A rovněž teprve u Vítězslava Nováka provedeno bylo to, co tvořilo dějové jádro »Krále bouře« a co při postupném přepracovávání z básně takřka vyprchalo: lyrický příběh milujícího srdce mužova a ženina na pozadí ž.ivelných převratů a katastrof. tludební tvůrce domyslil po čtyřech desetiletích nápovědi odvážného mladého básníka přecenivšího své síly. Výklad a rozbor symfonické ),Bouře« není však již předmětem vědy literární. Obraznost básníkova nepřestala se po uveřejnění »mořské fantasie« zabývati bouřlivými výjevy na oceáně. V pětiletí 1869-1874, které leží mezi otištěním »Bouře« a prvním Čechovým vstupem na palubu skutečné lodi, Svatopluk Čech se ještě vrátil k látce mořského svého cyklu a vždy představoval si vlny rozbouřeny vášnivJTmi živly, vždy kolísal v jeho fantasii koráb na pokrají zkázy, vždy zachvacován byl spolu člověk hrůzou rozběsněného moře. Nepojmenovaný a kratičký zlomek z roku 1870 s námětem patrně orientálním uveden jest emfatickým předzpěvem, kde básník z chaotického a temného kolotání světa chce unikllúntl ve volnou oblast fantasie a idealismu; nekonečnou a záhadnou změť vesmíru přirovnává k oceánu ničícímu chabou loď myšlenky a setrvávaje při obraze vyznává sám o sobě: »hle, jé z těchto rozkotanýcll vraků k nové plavbě snáším dužin.v, stožár tyčím ku věčnému mraku, veslo v bezdné skláním hlubiny.« Z roku následujícího zachováno jest dosti rozsáhlé a propracované ličení tragických i groteskních scén při ztroskotání korábu jakožto třetí část nedokončené cyklické skladby »Nemo«, nazvané podle mefistofelského průvodčího, jenž za vzdušného letu předvádí mladému básníku 5* 67