doslovně ve vřavě šestého oddílu »Na palubě v bouři«). Vnikl-li sloh nábožného zpěvu i do arie milostné, není divu, že Čech zdůraznil tento prvek í v obou tkliv}'ch modlitbách na prahu i na konci skladby. Vše, co znělo poněkud profanně a drsně, bylo nahrazeno výrazy duchovnějšími a jemnějšími, při čemž básník dbal melodičnosti a měkkosti slovní. Tyto změny, na pohled podružné, mají hlubší význam slohový: poeta dosahuje jimi harmonického dojmu, jenž jako smířlivé iinale proudí ze skladby, kde odehrálo se tolik bolesti, ukrutenství a hrůzy ... již v první rozsáhlejší komposici své klenul smířlivý básník vlídnou duhu harmonie nad děsy přírody a konflikty života. Parmu, již vtiskl »I3ouři« r. 1874, pokládal Svatopluk Čech sám za definitivní; v ní převzal skladbu nejen do otisku »Prvnich básní« r. 1896, ale i do druhého svazku sebran}'ch svých děl r. 1899. V konečném tom znění přešla »l11ořská fantasie«, která zaměstnávala svou dobou též tvůrčího ducha Fibichova, čtyřicet let po svém vzniku a po obdobném instrumentálním i vokálním náběhu fr. Neumanna, také do velkého uměleckého díla, v jehož složitém přetvoření zaručen jí život další, do orchestrální komposice se sólovými hlasy a smišeným sborem od Vítězslava Nováka. Novákova »Bouře«, opus 42 z r. 1910, liší se od Čechova cyklu velmi podstatně již způsobem svého vzniku. Kde mladSf básník představoval si oceán jen z matného doslechu a z exotické četby, tam zralý hudební tvůrce spoléhal na hluboké vlastní dojmy z trojího, různorodého moře, jehož bouře prožil nejen jako pobřežní divák, ale i účastník divoké plavby. Kreslila-li si nesmělá a jinošská citovost Čechova lásku jen v matn}fch barvách plaché touhy, mohl ji mužný duch NovákťIv pojmouti jako tragickou moc vládnoucí stejně v přírcde jako v lidský'ch srdcích a smyslech: proto vlastní tíha Novákovy erotiky spočívá nikoli v nevinné a žalné idyle rybářky a hocha v koši pod stožárem, nýbrž ve vášnivém dramatě mezi černochem a dívkou v kajutě. Kdežto nedramatickému začátečníku, v kterém freiligrathovský malíř slova zápasil s prostým lyrikem popěvků na nejjednodušší náměty sentimentální, jevila se mořská bouře jako sled vzrušených obrazů, po nichž následuje tichý soulad, zajímalo symfonického vykladače termrý-ch sil přírodního i lidského dění v látce cosi daleko hlubšího: v třetím díle »1:3ouře«, vyhnané právě před tím do závrati instrumentální i myšlenkové, reší si obdivuhodně, jak rozvášněné moře í rozvášněné nitro člověkovo vykupuje se z disonancí a 66