kde proti mrákotě usínající bílé krásky tyčí se úskočná bdělost černOl-hova, a kde lichotivě lísavý tón ukolébavky náhle jest vystřídán rázn~'mi rytmy výbojné vzpomínky Súdáncovy. Přibylo ještě efektů barevných: nad korálovými rty skvěje se bílé čílko, v havraním vlase planou mléčné perly, na temném kotníku blýská se zlatý kruh, }JO černý·ch zádech crčí rudé potůčky krve. Na to vypracován působivě rozpor válečné minulosti černého zajatce a jeho přítomné poroby; minulost obklopena gloriolou divošské slávy s jejími šperky; tím vším přichýlil se Čech co nejtěsněji k strakatě cirkusovému a pochybně elegickému mouřenínství Preiligrathových pověstných básní »Leben des Negers« a jmenovitě »Der MohrenfUrst«. Čech setrval pouze kratičký čas v zajetí tohoto dekoračního a národopisného exotismu. který i v rámci »Krále bouře« se vyjímá cize, nesouvise nikterak se základní koncepcí; ba trvaleji než tato tragicky se tvářící lžipoesie tropu působila na něj svévolná její parodie Heinem geniálně provedená. Různorodými těmito vsuvkami byla značně porušena epická, slohová i náladová jednota skladby, v jeiímž provedení hlavní děj mezi Anežkou, Josefem a králem bouře poklesl na cosi podřadného. Místo zamýšleného epického celku s pCVI1}'m středem. máme již v první versi před sebou cyklickou řadu uzavřených obrázků, provedených několikerou metodou; avšak to, co vlastně, při prakoncepci prudce prahlo po vyslovení, totiž živelná hrůza vichřice a bouře na oceáně, zůstalo nevyjádřeno. Nezachytil toho mladistvý básník ani při několikeré další úpravě svého díla, kterážto znamenala nikoliv komposiční upevnění a soustředění básně, nýbrž spíše mimovolné ústupky pohodlnějšímu útvaru cyklickému. První změny, které můžeme snad klásti do doby, kdy Čech »Krále bouře«, určeného pro »Světozor«, avšak tam neomtěného, upravoval pro »Almanach českého studentstva«, týkají se závěru básně: jest to ona partie, v níž činí se ještě zmínka o králi bouře, ale která se lišt od znění puvodního. Plivodně končila se »mořská fantasie« rozvleklým a neobratným líčením mořského dna, kde vinouce se něžně k sobě, našli Anežka a Josef hrob; líčení podával básník v osobě první, zcela proti dosavadnímu slohu skladby: 62