vyvalivše soudek rumu; do jejich opilého křiku a svévolného chechtotu vpadá zoufalý ston dívčin z kajuty, bolestná a ,beznadějná modlitba zbožných žen i klidně oddaný zpěv jinocha od kormidla. Jinoch v tonoucí lodi i dívka pozorující s břehu zkázu korábu vyslovují ve vteřině zmaru navzájem drahá svá jména. Sv. Čech pokusil se spojiti ePisodu v kajutě i na palubě s hlavním dějem: když černoch přemáhá bílou svou paní, chechtá se »král bouře« v zálibně posmě5nem cynismu, a ten pošklebný skřek zapadá také do poslední Josefovy vzpomínky na Anežku. Ačkoliv ani v těchto třech vsuvkách, v groteskní romanci o lodním mužíku, v dramaticky vzrušeném dialogu mezi bělostnou kráskou a rozvášněným otrokem a v překotně spádném líčení orgie na palubě, není vlastně dosaženo toho, co bylo hlavním záměrem Čechovým, totiž náladového vystižení »praskotu stěžně a ráhen, svištční lan a chechtotu racků«, přece podal tu Sv. Čech troií mocně působivý obraz života na moři, s dějovou gradací, s barvitostí postřehu, s vtipem účinně vyhroceným. Snad právě v těchto oddílech Svatopluk Čech, jenž naprosto pohřešoval přimého názoru, se opřel o vypravování někdejšího námořníka, u jehož matky bydlil; větší měrou využitkoval však knižní prameny, které mu nabízeli západoevrqpští exotikové básničtí. Z moderní poesie, kterou do r. 1869 Svatopluku Čechovi dů~ěrně přiblížila mladistvá četba, neposkytovalo žádné dílo tak názorného a sytého zpodobení námořsk6 bouře jako Byronův »Don Juan«. Tu, po rozmarném a zlomyslném dobrodružství Juanově s vášnivou a nestálou ~panelkoll Julii, která šestnáctiletého odvážlivce zasvětila do smyslové a nervové hry lásky, následuje v druhém zpěvu proslulá, divoká plavba po moři Středozemním, končící se v objetí krásné, něžné a horouci Řekyně liédy. Byronovi čtenáři, obdivovatelé a nohsledové rádi se vracejí právě k tomuto zpěvu, který z celé mohutné improyi~ace největši měrou zachovává vnitřní jednotu: někteří podivují se básníkovi hlavně pro partie námořské, pro směsici elegie a výsměchu v loučení Jua.nově s domovem při odplutí, pro dramatickou malbu ztroskotání lodi rozkacenými živly, pro dantovsky děsivé a úchvatné výjevy zoufalství, hladu, šílení a kanibálství; jiní zahrnují oprávněnou přízní pasáže na Jiédině ostrově v Kykladách,připlaTání nahého a k smrti zemdleného reka ke skalnatému břehu, první 59