Máchy démonický svúdce, v podání Čechově stoupá a získává si sympatií. Jako u Máchy počíná se děj propuštěním Oldřicha, jejž oba. básníci líčí jakožto zuřivého a pomstychtivého vášnivce; jako II Máchy jest Jaromír povaha bázlivá a slabošská, vydaná na pospas divo~ kému Ukrutenství bratrovu; jako u Máchy rozdmychuje Vršovec Kochan rozkol mezi ohčma Přemysl ovci, avšak má větší vliv na ukrutníka Oldřicha než na zbabělce Jaromíra; jako II Máchy dává Oldřich koncem druhého dějství oslepiti bratra. Až potud, celkem ve shodě s Máchou, dovedl Čech dramatický děj; z několika dalších načrtnutých výstupů poznáváme jen, jak Oldřich ani nejlepšími rádci a phíteli svého rodu ani vÝčitkami svědomí nedá se svésti s příkré a zúhubné stezky. kam jej zlákal úskočný obmysl Kochanův. Exposice dramatu byla provedena tak rozsáhle, že provedení převyšovalo síly mladého Lásníka. Svatopluk Čech mínil obklopiti jak knížata Přemyslovská tak Kochana Vršovce zástupem stoupenců, které chtěl před~ váděti v rušných hromadných výjevech; pokusil se vpraviti do truchlohry také živel ženský postavami Boženy, obklopeně vzpomínkam i na patriarchální idylu domova, a Jitky, ctižádostivé kněžny, odkazující manžela stále k Německu; vyloučil-li z osnovy Boleslava Ryšavého, prokreslil za to dbaleji než Mácha hrdinskou povahu Břetislavovu; nezapomenul uprostřed krvavých násilností ani na idylku lásky ani na figuru šaškovitého staříka, který prozrazuje Shakespeanlv vliv stejně silně jako kresba Oldřichovy postavy, imitace to demonických zjevů z anglických her královských. Dílo končí se arcit tam, kde mohl Čech prokázati, zda ovládá zákony dramatické komposice. avšak i z úctyhodného zlomkovitého náběhu vysvítá, že zamýšlel a dovedl daleko více než pouhou scénickou úpravu příběhů kronikářských. Úhrnem zápasí ve \veršovaných prvotinál,ch Svaitopluka techa, do konce let šedesátých veliký a pestrý tlum látek, směrů a vzorů. Domácí náměty, které přebírány byly ze slovesné tradice českého romantismu, střídaly se s cizokrajnými tématy, rozkvetlými na košatém keři evropské exotičnosti. Motivy z vlasteneckých dějin a ze slovanské minulosti nevábily méně než bezprostřední skutečnost, v které se zrcadlily hlavní tendence liberálního a demokratického myšlení novověkého. Siroký, výpravný a malebný sloh názorový, převzatý od západních epigonů romantiky, sloužil básníkclVi za zpú 47