oClma rušnou plnost scénického života - toho všeho není v těchto pokusech; vzešly spíše jen z literární nápodoby a mají cenu vážných cvičení v poetisaci historických námětů. Celistvě dochovaná čtyřaktová tragedie >'Dimitrij« z r. 1864 nesouvisí ani s proslulým zlomkem Schillerovým, ani s příbuznou tomu hrou Mikovcovou, která právě tehdy byla znovu provozována. Postavou tverského knížete Dimitríje Michajloviče, do niž vtělil svou junáckou představu hrdinstvi, ale i svou autobiografickou podobiznu byronského snílka, uvádí nás básník, podobně jako Slowacki ve svém scenickém zlomku o Michalu Tverském, do zápasu slovanského Ruska s T atarstvem v XIV. století; křesfanský a slovanský rek, jenž roste akt od aktu, nestojí však jen v nenávisti proti sveřepému chánu Usbekovi, nositeli asiatství a krutovlády, nýbrž ocitá se také v prudkém konfliktu se svým svědomím, nebot jest milován chánovou dcerou Miriam, vášnivou krasavicí z rodu pozdějších epických hrdinek Čechových. Svatopluk Čech nerozřešil ani tohoto konfliktu, který poněkud připomíná zápletku z básně »Anonym«, ani nepokusil se psychologicky prokresliti a domysliti figuru Miriaminu; nemotivovaným zvratem snad převzatým ze Shakespearovy Anny v Richardu lIl·, zamiluje se sUčná Tatarka nad mrtvolou svého vyvolence Jiřího do jeho vraha Dimitriie, náhle sešíli, když otec odsuzuje Dimitriie do žaláře a k smrti a těka po jevišti podobna Ofelii, posléze však poskvrňuje své ruce vraždou Ivana, jenž zradil Dimitriie, takže závěr tragedie mokvá krví. Nepropracovaný dramatický děj zastřen jest hojnými shakespearovskými vložkami šaškovskými, úponky lyrickými, květnatými monology, v nichž vyprávějí se sny a vzpomínky, barvitým líčením leckde pohádkového zbarvení, patetickými výlevy vlasteneckými a svobodomyslnými, v nichž jsou již napověděny. tirady pozdějších epických skladeb Čechových o bojích za národní práva a politickou svobodu. Ze zdobných těch součástek hlásí se kromě básníkovy oddanosti Rusku též jeho exotickÝl'.:.zájem o asijské prvky ve východní vzdělanosti, jakého neměli starŠr'-'divadelníci čeští, -líčili-li utkání se Slovanstva se světem tatarským. Prudčí historicko-politické napětí ovládá druhou scenickou práci Čechovu z ruskýc,h dějin, několik to skrovných výjevů z prvního a druhého dějstvÍ ~Dímitrije«, jež Čech napsal někdy v létech sedmdesátých; kromě hry Mikovcovy přiblížily mu látku Ižidimitrijskou asi 44