žitku; ale v nedokončeném druhém oddílu· skladby prohlašuje skeptický básník noční ten zjev a hlas za pouhou ilusi, která na konec vrhá duši hloub v propast nic oty. Leč sama výzva obrovitého přízraku půlnočního, jest památná: slučuje se v ní politický liberalism s českými tradicemi náboženskými; stavl se tu v účinný protiklad revolučni rozmach r. 1848 a veřejná mdloba reakčni doby; karakterisuH se tu soub.sníci Cechovi v padesátých a šedesátých létech oním způsobem, jejž Cech o pokolení později rozvinu! v celou soustavu »Písní otroka«; čtou! se tu příznačné verše »Zumírali staří hrdinové, falanx nadšeného POkl oku, po nich vzešlo pokolení nové, plémě posluhu a otroků, které II hrnce své milé rýže zapomíná světa celého, podle okovy své hanby líže a děsí se činu smčlého«. Brzy zhoustlo toto výstražné a dťitklivé Hoční vidění v historickou skutečnost; pro almanach »Ruch« napsal Cech r. 1868 »Husitu na Ba1tu«. liistorickou zprávu o hejtmanu Sirotků Janu Čapkovi ze Sán, který r. 1433 pronikl se svými zástupy až k ústí řeky Visly, kdež »vítěznému vojsku českému jen moře postavilo hráz nepřekročitelnou«, sloučil v epické polovině své' básně s motivem Platenova »Hrobu v Busentu«, kdež, opíraje se o údaj Gibbonův, německý baladik s mohutnou úsečností líčí pohřeb velkého gotského vůdce a krále Alaricha ve sluji pod vodopádem říčky Busenta; vzdálenější obdoby s Puškinov~;m »Padlým rytiřem« a Lermontovovou básní »Památce přítelově«, týkají se podřízený;;:h motivů skladby. Svatopluk Cech proměnil událost v děj a děj rozložil v řadu obrazů, mezi ně vložil dvě efektní slohy řečnického důrazu. To! první výpravný díl· básně. Počáteční strofa prozrazuje, že prakoncepce i této skladby patřila oblasti auditivně: .lvukomalba hromadící útočné souhlásky plynné a hutné vokály široké, zachycuje burácení husitských koles na rozbouřeném pobřeží Baltkkého moře. V zápětí za dojmem sluchovým malebný a hromadný dojem zrakový, jenž účinným svým uspořádáním husitského válečného zástupu s bledým knězem, starým válečníkem, s obnaženými ženami a opálenými bojovníky zdá se bj.-ti přímou reminiscencí na mohutný kartón Jaroslava Cermáka »Prokop Holý a Rokycana v Basileji«; arciť llstřední figuru bělovlasého vůdce husitského vyzdobil Cech lesklejší nádherou kovové záře, než bylo Čermákovi běžno. Ve chvíli, kdy táborskému voH řvou v. ústrety vzdorné vlny mořské, a kdy celý zástup jest nadšeně vzrušen, mění se malba v rétoriku: pádným sl 034