přesněji než na fadě jeho skladeb z našich dějin reformačních a protireformačních. Nejstarší Cechova skladba, vyvážená z dějin násilné rekatolisace, zůstala zlomkem; neobratně rýmované trocheje a daktyly této »Bílé hory«, psané již r. 1863, přestávají právě tam, kde do mnohomluvného líčení větrné bouře a do emfatického a rozcitlivělého popiSu dívčí krásy vniká motiv náboženského sporu mezi katolickou rodinou dívčinou a rekem Janem, »jehož otec sláb a stár fenami byl na mši štván«. Je-li zde nadhozen konflikt budoucího »Václava z Michalovic,<, vane 'kulturní ovzduší tohoto velkého díla, cele vyrostlého z reminiscencí klementinských, plným proudem z básně »Ad maiorem dei gloriam«. Do čtyř rétorických sloh, zdobených tu barevnými cetkami exotismu a onde působivými narážkami polohistorickými,. soustředil rozhorlený básník posměšnou kritiku Tovaryšstva Ježíšova, jehož heslem umně vyznívá každá osmiveršová strofa; v sloce však závěrečné jásá liberalistické srdce poetovo z vítězství osvěty nad jesuity. Tato chansona, která řečnickým spádem. zesílením malebných prvků, účinně provedeným refrénem silně připomíná bérangerovce ,Šolce, byla psána již mimo klausuru konviktu a mimo přísnou kázeň piaristského gymnasia. Jako v ní, tak ve většině skladeb mladého právníka proudí volnější a vzdornějši duch, otevřenějši politický názor; jmenovitě básně psané roku 1868 v pohnuté době české demonstrativní oposice proti dualismu a centralisaci, propukaií v prudký odboj proti současnému útisku. Ale tu se Svatopluk Cech již odchyluje naprosto od Nerudova nazírání, jež zápalnou látku k chmurné a útočné politické refleksi bralo výhradně z přítomnosti; u mladšího žáka Me1ssnerova a tlartmannova přiřčena jest národní historii úloha buditelky politického svědomí. Vášnivě subjektivní výraz dal Sv. Čech této koncepci ve zlomku »Nic«: blaseovanému a znechucenému požitkáři i snílku Václavovi, který o půlnoci osamotňuje po orgii vína a lásky, zjevuje se noční přízrak v podobě jednookého vůdce husitského a volá 'mladého rozkošníka a nihilistu k veřejnému činu. »J ednoho je potřebí, jenž směle život svůj by proto nasadil, přílbu vůle neoblomné v čele, proti výsměchu se ohradil, vytasil meč pro posvátnou věc,..nechaje se zváti blouznivec.« Václav chce uposlechnouti vyzvání tajemného nočního hosta, chce vymaniti se z prázdné nudy nečinného živoření,' chce raději zhynouti v krátkém boji, než. zkomírati vokovech bezúčelného po3 33