exotičtí národové jako v panoptiku, a nejinak libuje si ve výčtu cizích kraJu a kmenů zlomek »Nic«; v autobiografickém fragmentu o snílku Jarmilovi vykouzluje zjev mladé cikánky představy liafisových rýmO a Mahometova ráje; v jiném náčrtku, snad patřícím k zlomku předešlému, sní dívka o besedě starců v túrbanech pod palmami; v obou skizzách dotýká se Čech lehkou nápovědí arabské pověsti o beduinském hrdinovi a pěvci Antarovi, která ani později nepřestala ho zajímati, zvláště ústředním motivem silnějšího nad smrt milování. Slovanský svět nenáleží pro básníka, jenž byl vychován nad verši Kollárovými otcem slavjanofilem, naprosto k exotické dálce; naopak již nejstarší jeho básně, zabývající se dějinami i přítomností Slovanstva, dýší vzrušením, s jakým mluvíváme o bolestech a strastech čehosi velmi blízkého. Psány isou r· 1863, a nad;ení pro polské povstání šlehá v nich vysokými plameny. V mracích nebe zataženého za bouře vidí »truchlé Polsky děti«, určené k žertvě ruskému tyranství a sobectví; z děsivého povstání maloruské »koliščyzny« vyvstává mu ušlechtilá postava Polky kněžny olomiňské, jež na nevolníkovi mstí svou čest; v próse »:Hrabenka Królicka« obměl"íuje se způsobem polonofilským týž motiv; v příznačném »Anonymu« odchází rek od milenky na pomoc tam, »kde bílý orel v krve toku lítému se ubraňuje soku, tam, kde Koščiuško pro vlast viňatý tasí na tyrany meč svůj svatý«. Básníkovi, jenž jinak studiem poesie prostonárodni i mistrů moderních stál blíže Rusku, jevil se boi za samostatnost Polska jakožto jeden z výjevů všelidského zápasu za svobodu a pomáhal mu v proměně abstraktního nadšení liberálního v živou skutečnost. Ještě jeden současný politický děj zesílil značně konkretní smysl studentův - rakouskopruská a rakouskoitalská válka roku 1866. Ve třech výpravných, ale toliko skizzových skladbách, »Dva voHni«, »Boiiště«, »Noční půtka«, líčí události válečné s rozhodnou sympatií s Italy, avšak s opovržením k Prusům, s rozhorlením protivojenským, ba i s antidynastickými výbuchy; s klidnější rozvahou, založenou skutečně na dějinném přemýšlení, apostrofuje pak básník Austrii, která );upadla V osidla svých soků« a dává si »rváti nejlépejší klénoty z rozčeřených půtkou kadeří« - bohužel právě tato poutavá improvisace časová přetržena jest v samém začátku. Jde-li o historické události a jejich poetisace, nehledá mladistvý Svatopluk Čech pevných a určitých dějů, nýbrž spíše rétorická témata; nikde nelze toho pozorovati 32