inspiraci, která jej přepadla v mlčelivém zátiší jesuitského večeřadla, oživéného zlatými prouhami jarního slunce na dlaždicich, Svatopluk Čech klade dllraz nikoliv na hudební prvky, které jindy převládaly při procesu tvůrčím, nýbrž na pocity barevné, na obrazy tlačící se spontanně,. lía vlnivou hru obraznosti bez určitého a pevného obsahu, na snový ráz celého tohoto vybavování; jako dokumenty ostatní vyčerpúvaH nejprimérnější prvek tvůrčího aktu, totiž hudební náladu, tak zde zachycen jest přesně živel druhý, barevný a tvarový. ))Brzy naplnily se roznícené skráně onou vlnivou mlhou nerozlišených ještě, neurčitých a polourčitých představ, která tvoří snad II každého básníka nejrozkošnější část jeho tvoření. Posléz vyhranil se poněkud z toho chaosu pruh jasné, průhledné vody, obklopený' s obou stran překrásnými květy, jejichž líbezné tvary a barvy obrážely se míhavými, polozřeteln)Imi stíny v té vodní hladině. Vše to bylo tak svěží, tak divukrásné a prodchnuté tím zvláštním čarovným světlem, v němž objevují se nám krajiny pouze ve snu, nebo v takovém poetickém polosnění, že marně snažil jsem se zachytiti na papír věrný odlesk těch púvabů·« Zase probouzí se básník ze sna do střízlivé skutečnosti, zase uvědoměle nazírá m. to, co se mu vybavilo bezděčně, zase prožívá, rovnaje a vybíraje, doplňuje a odstiiiuje, muka a posléze porážku. Ze skladby, která se ohlásila inspirací tak mocnou, zbylo pouze několik nepotřebných a přeškrtaných řádků na papíře a pak přísné a bystrozraké poznání: )) Tu rozkoš snění má snad každý, anebo alespoň většina z těch, kdo píšou; umělci jsou však pouze ti, kdož umějí z té vlnivé mlhy vyhraniti určitě ohraničené vidiny a přenésti je na papír alespo.ň s velkou částí toho kouzla, které měly v jejich představě.<, Tak tvořil básník začátečník, tak vstupoval nejistým krokem Svatopluk Čech i v pozdních létech do vábné říše Avalun - a hle opět se mu zdálo, jako by se vrátilo mladistvé opojení tvurči. Pětačtyřicetiletý, omrzelý a prošedivělý básník Svoboda - příliš průhledná maska pro Svatopluka Čecha z roku 1892 - roznícen a vzpružen obrazem pl"lvabné dívky, kterou byl pozoroval v kavárně, v tramvaji a na nádraží, náhle po dlouhé době duševní vyprahlosti pocítí vytrysknutí pramene inspiračního; zpověď Q bůsnickém procesu zní jako parafrase dokumentů o básnění za mladosti, avšak ~aleko přesnější a zevrubnější s pečlivým rozlišením veškerých psychologických 24