nám vznik prvních větších skladeb bí:!sníJtových~ »I3ouře« a »Adamitú«; dotvrzení těmto čtyřem konfesím z mládí dává retrospektivní poznámka stárnoucího autobiografa »Druhého květu«~ jenž prožívá při pozdním spisování tytéž stavy duševní, které »provázely první jeho básnické pokusy«. Přímé a dokumentární tyto zázna,my možno doplniti nejednou básnicky stiIisovallou zmínkou v předzpěvech neb vstupních verších děl Čechových; též tyto nápovědi dokazují, že Čechův postup tvůrčí dál se od dětství až do sklonku života podle týchž duševědných zákonů, které jsou v uplné shodě s psychologickými zkušenostmi jiných poet(i. Již dokument o básnění terciánově klade mocný důraz na průpravnou hudební náladu, kterou inspirovaný zaCátečník prahne OIlOmatopoeticky zachytiti. Jest sám v Qpuštěném zámku obklopeném parkem, kde právě zuří vichr; první verše Čechovy touží vichřici, jíž celá bytost jest vzbouřena, vystihnouti. II Yylíčil jsem všechny ty zvuky a zjevy, třepetání listů, letící kotouče prachu, a snažil jsem se vší mocí. zachytiti formou a zněním svý-ch veršů něco z nezkrotné volnosti vichřice a z tajemných těch, někdy hněvivých, někdy žalobných hlasů, keré mne tak mocně rozechvívaly.« A však na prahu mezi podvědomou inspiraci a vědomou prací stiIovou prožívá Svatopluk Čech již teIJcjy typická muka básníkova: chahá ruka nestačí letu představ; střízlivé slovo nevybavuje vášnivě naléhavým hiasi'llll tajemnébo světa, který se náhle zjevuje; tužka, která zdá se povolnější a důvěrnější než pero, škrtá, začíná znova, přepisuje - a po »nev~'slovné rozkoši, opojení a nadšenÍ« nastává odkouzlení, ochlazení, návrat do šediveho sYěta. Že tento bolestu}' rozpor mezi tvůrčí náladou a mezi uvědomělou činností nevyvěral snad jen z pocitu velmi nedokonalých prostředků výrazov}'ch u debutanta, ukazují svědectví další, vy((rkajíci tuto mučivou krisi poetovu ještě důtklivěji. Druhý doklad ze studentské doby poučuje především, že básnická nálada Čechova nebyla naprosto vázám na místní prostředí, v němž vznikla: jarní slunné dopoledne v ohromném pr{tzdném refektáři klementinském přinese samotářskému snílkovi okouzlujíci a matně představy volné kvetoucí přírody, jalw o něco později v suchopárné' přednášce pdvnické zašumí jeho hlavou omamná hudba mořské bouře a jindy v stdzlivé jizbě maloměstské zahučí k němu s neodolatelnou mocí hluk, hyb, zápol valících se zástupů válečných. Zaznamenávaje 23