boženské a válečné historie vybírá si výjevy až divadelně účinné, Husovo odsouzení a upálení, příval německého křižáctva do pohraničních lesů, vítězné krvácení božích bojovníků. Vedle této řečnické syntesy české minulosti stejně mocné vidění slovanské přítomnosti a budoucnosti: po dlouhé přestávce ozývá se opět Kollárův panslavismus, snící o slovanské »zahradě rajských květú od Kamčatky šír o ku Suma.vě«. Kde- Šolc slovanské své náklonnosti formuluje určitěji, tam pronikají sympatie horce časové, kromě nadšeného kultu Polsky jmenovitě oslava národního hnutí na Balkáně. Typy poroben~-ch křestanú střásajících věkovité jařmo turecké kresleny jsou buď v svěžích genrových obrázcích neb v cyklických skladbách úsečného spádu, jež místy svědčí o přímém studiu jihoslovanské epiky, zdomácňuiící u nás tehdy překlady Kapperovými a Křížkovými a zpopularisované v barvitých povídkách Prokopa Chocholouška. řllouběji pozírající oko odhadne však pod tímto dekoračním slovanstvím vlivy a směry poesie západní, jejímž žákem byl Šolc rovněž v historicko časových svých kupletech. Solc podléhá pozdně romantickému orientalismu. sdHí se o freiligrathovskou snahu po objektivismu názorovém, ba souvisí vzdáleně i s Victorem Iiugem, který uváděl řečnictví a malířství do lyriky. Václavu Solcovi nebylo ani přáno plně zpracovati a překonati cizí prvky ani splniti vlastní velké sliby. Básnické jeho dědictví sloučené s odkazem byronistú českých a rozmnožené o nejeden prvek vlastenecké romantiky, však převzal a skvěle zúročil mladý poeta, který v době vydání »Prvosenek:< pyšnil se prvními úspěchy veřejnými. Pero, jež předčasně vypadlo z ruky Šolcovy, zvedl Svatopluk Čech. * \'eršovnické pokusy Svatopluka Cecha dají se nepřetržitě sledovati až do jeho patnáctého roku, ale již pro básnické nadšení a snažení třináctiletého studenta máme dokument vysoce důležitý. Jest to jedno z oněch hojných vyznání básníkových, jimž auktor sám právem přisuzuje cenu psychologickou, uazývaje je »malými příspěvk~T kpoinání zdroiú z cest básnické inspirace; všecky tyto ,doklady vzájemně se shodují a doplňují, podávajíce úplný obraz tvůrčího procesu Čechova. Nejstarší dvě svědectví z let gymllasijních poutaH se k básním nedochovaným a blíže neurčeným; dvě zpovědi vykládaií 22