k svým hojným, polokronikářským obrazům psávý Václav Vlček; do pohusitského věku sáhl jiný historický povidkář Bohumil Janda Cidlinský pro námět rozlehlejší epické skladby o hejtmanské slávě; v divadle pak tajil se posluchačům dech při vzrušujících improvisacích ,Josefa Jiřího Kolara na úchvatné výjevy z vítězné i bolestné minulosti od »Žižkovy smrti« po »Pražského žida«. Z generace Májové, která před nedávnem nazývala »slavnou minulost - naší kletbou«, zabývali se nyní otázkami náboženských dějin českých dva přední zástupci: kdežto Vítězslav Hálek dotkl se tragiky reformační matným svým způsobem a v liberalistickém pojetí toliko v tirádách »Krále Rudolfa« a »Dědiců Bílé tlory«, pátrala hlubokomyslná Karolina Světlá po husitských a bratrských tradicích v mysli lidové a v romaneskním zaokrouhlení dvojích »Archú z rodinné kron1ky«, »)Prvni Češky« a »Poslední paní Hlohovské«, zpracovala výtěžky svých studií pomíšené se vzpomínkami herderovskými. .Mladší pokolení, dorůstajíci v létech šedesátých, šlo věrně v stopách otců i starších druhů, zdůrazňujíc vlivem Lenauový-m, Hartmannovým, Meissnerovým svobodomyslný a demokratický prvek v české reformaci. U žádného básníka před Svatoplukem Čechem nemůžeme sledovati tyto nové tendence tak zřetelně a úplně jako u Václava Šolce, jehož »Prvosenky« neznamenají jen velk}' básnický čin, nýbrž signalisují nový směr v české poesii. »Nuzný slávy otců písničkář« není naprosto byronovcem; vášnivé jeho srdce jest vzbouřeno národním a dobovým tlakem a sociální křivdou, nikoliv kosmickou tísní Manfredovou. Ani literárně Šolc nesouvisí s tradicemi českého byronismu: jeho hutný, názorný a pádný sloh dává přednost před veršovanou povídkou Byronovou ostře řezané baladě nelJ úsporným formám slovanské epiky lidové. Nejeden rys výpravného podáni Šolcova jest v českém básnictví novinkou. Šolc libuje si v malbě širokým a zvučným slovem i veršem a umí strofické stavby využíti velmi působivě; výjevy načrtnuté v rysech freskových hodí se mu za záminku skvělých vykonů řečnickJ"ch, jakož vůbec jeho skladba má karakter rétorický; pointa, refrén, efekt jsou muvade vše. S vášnivostí, propukající lidově a nezkrotně, prožívá Šolc, syn »národa, jenž kráčel za pluhem a slzí i žhavým potem smáčel naši zem, nápojenou krví«, národní dějiny; do bérangerovských chanson vkládá historické přehledy, v nichž husHská velikost a pobělohorský rozvrat jsou hlavními motivy; z ná 21