skizzou. Pro složité děje rodinných a společenských skupin, pod nimiž valí se proudy mravních otázek a dobově kulturních ideí, vytvářejí Karolina Světlá a Gustav Pfleger Moravsk}' komplexivní formu románovou. Jak možno tedy ještě vystačiti byrollisující povídkou básnickou? Generace, k níž náleží Svatopluk Čech, a kterou první velké úspťchy Hálkovy a Pflegrovy stihly ještč ve školských škamnách, umíní si přece obnoviti tento odumírající útvar a především naplniti jej bohatším obsahem látkovým a ideovým. Pokud nepřijala od zahraničnich svých učitelů jejich smyslný kult barvy, cizokrajnosti, historické dekorace a jejich liberální demokratismus, čerpala z mocné inspirace domácí, tryskaiící i mimo půdu literární, ony prvky, jež pak zpracovala v lyrickoepÍckých skladbách polobyronských. Kromě dobového panslavismu, jenž byl na čas vyhrocen polonofi1sky, nejvíce vděčných ideových podnětů a plodných motivu přinášel mladému pgkolení uvědomělý historism doby zápasu státoprávního. Kdežto bouřlivá léta slovesných počátků družiny Májo:vé prosycena byla rozhodnou tendencí protihistorickou, nastal velmi záhy obrat naprost}'. Česká politika od říjnového diplomu až po reskript záříjovÝ dovolávala se důsledně dějinných práva historické skutečnosti; v novinách i na veřejných táborech znovu byla připomínána velká minulost národní; v popředí všeho snažení vědeckého bylo badání dějepisné. Velkolepé dilo Palackého dospělo právě teď v českém vydání svazků líčících českou reformaci, kterou současně nčmecky zpodoboval bystroduchý Amonin :'Gindely; ta!kto zhošťovala se česká historiografie a jejím vlivem vlastenecké čtenářstvo oněch protireformačnich předsudku, které v reakční době vnucovali J. A. lielfert a V. V· Tomek. Pouti kostnické, slavnosti v Husinci a na Lipanech, uctění Husovy památky městskou správou pražskou dokázaly, jak kult husitství, zbarvený ovšem liberálně a národnostně, žije v lidu a ve vzdělanstvu; Svatopluk Čech zaznamenal ještě z let padesátých příznačnou podrobnost o svém otci: »dva vzácné obrazy často zdvihal před zraky mé z nejhlubší skříně přihrádky, v nížto epištoly též reka brixenského ukrýval výzvědu žandarmu: obraz Husa byl,to a Zižky.« Dějinné nadšení krásného písemnictví rovněž upínalo se nejraději k reformační době a jejím dozvukům, jmenov.itě pokud bylo možno opříti se o »Dějjny« Palackého. Z patnáctého století volil látku 20