prostřednictvím německým, přece nikterak nelze odepnouti jeho byronismu od souvislé již tradice byronistů českých. Zásluha, že po Máchově smrti nepřestal lord Byron býti živnou inspirací české poesie v létech třicátých a čtyřicátých, náleží básníkovi a kritikovi v jedné osobě, jímž byl Karel Sabina, a veršujícím učencům J. P. Koubkovi a V. B. Nebeskému; tito tři duchové tak odlišní temperamentem, líte: rámím směrem i tvťlrčími schopnostmi přijali však podněty byronské jako jednu součástku své složité slovesné kultury. Byronovcem od hlavy az k patě, pro nějž poznání lordovy poesie značilo rozhodný křest ohněm, jest teprve Josef Václav Frič, Byronův překladatel, velebite!, napodobitel - a od ústředního tvůrce »Upíra« z r. 1849 postupuje nepřetržitá řada byronovců českých, v jejímž čele stojí řiálek, hyronovec doživotní, provázen byronovci dočasnýmí Pilegrem, Neru-_ dou, Mayerem. K básníkům druží se i nyní učení překladatelé, jejichž mistr Josef Durdík postaví českému byronismu skvělý pomník apologetickou a hymnickou svou knihou o poesii a povaze lorda Byrona; Sv. Čech uvítal studii tu s nadšeným povděkem, sotva vyšla. Na obzoru Čechově objevil se lord Byron již v Litoměřicích obsahem »Nevěsty z Abydu«, kterou J. V. Frič velmí záhy převedl do češtiny; ale tato nevýrazná báseň nemohla dáti pravé představy o poesií ByrOHově, kterou mladému gymnasistovi nepřiblížily ani neurovnané a zlomkovité české překlady »Parisiny«, >Tmy«, »Snu« a »Melodii hebrejských«. Teprve »Kain« odhrnul úchvatným způsobem roušku, zakrývající záhadné božstvo Byronovo. Nelze se ubrániti sugesci, jíž »Druh~r květ« obestírá noční výjev básnické pobožnosti nad »Kainem« v klementinském »museu«. lIvčzdy jarní noci kmitají se již tabulkami barokních oken opuštěné studovny, kde pJ'i blikavém oharku svíčky německý student předčítá českému druhu verše titanského mysteria, a oba hochy »unáší proud velkolepé poesie« prostorem vesměrný-m, kde Kain a Lucifer v odvážné patetice řeší záhady lidství a božstvi. Jak hluboko se vryly dialogy této nadlidské dvojice do paměti Čechovy, jak ovládla jeho obraznost forma mysteria, jak utkvěla mu v mysli postava Adina, ukáže analysa jeho mladistvých děl, kde. ozývají se též ohlasy dalších, básnických skladeb Byronových, »Chnde liarol:dovy pouti«, »Manfreda«, »Dona Juana«, ke kterým sáhl, podmaněn ),Kainem« pro vždycky. li