s I-Ieinem současně jmenovávalo Lenaua, jenž individualism byronovců stupňoval rovněž v soIipsism, nikoliv však ironicky zaostřený, nýbrž světobolně zatrpkl}'. Svatopluk Čech neuvádí ho výslovně mezi svými učiteli, avšak z útvaru a nálady nejedné básnické skladby jinošské poznáváme, že před Lenauovým hudebním lyrismem dával přednost obecně přeoeňované tendenční epice uhersko-německého mistra. Za daleko silnější Lásnické dojmy vděčil však nesporně nejslavnějšímu německému veršovci čtyřicátých let Ferdinandu freiligrathovi, jehož hJaholná pověst přišla do Cech značně opožděně. Až na R. Mayera, kter~' si z f"reiJigrathovy nelyrické lyriky vyvolil strunu jedinou, ne právě příznačnou notu sociální, neměli básníci z »Máje« a »Ůbrazů života«, bližšího vztahu k pěvci »palem a lvů«; značili I"reiligrath svou barevně názornou, exoticky pestrou a malířsky ubjeklivní poesií do určité míry protiklad k těžké refleksi. k bolestné citovosti a k sebetrýznivému subjektivismu jejich mistru i jich samých. Za to Svatopluk Čech, jenž se skutečnosti zmocňoval především zrakem a jehož barevnému nadállí nepostačoval střídmý a střízlivý kolorit domova, Hašci tu svého mistra; orientalism žijící namnoze z inspirace slovanské stupňován by! již u mladistvého Svatopluka Čecha freiligrathovskou exotičností. Vůdčí duchové nové německé poesie byli doplňováni řadou epigonů; z nich větší význam mají ti, které s Čechem sluč0valo zeměpisne spříznění. Rakušan Robert Hamerling pokračoval v Lenauově tendenční epice s dějinnými náměty a s anachronistickým pojetím, ale vyplnil ji nov~'mi živly smyslně výtvarn}'mi a refleksivně řečnickými: setkal se tedy se Svatoplukem Čechem na cestě za zmodernisováním eposu· Oba stoupenci revoluční »Mladc Bohemie,., která se dorozumívala po německu o »svatodušních svátckh lidstva{{, M.ořic Hartmana Alfred Meissner, odcizili se v dobách, kdy je Nemda a Čech čtli a nejednou napodobili, dávno svému domovu. Leč jejich čeští krajané shledávali v »Kalichu a meči« i v »Ližkovi« mnohé, čeho nikterak nepodávalo domácí básnictví předbřeznové: náboženské dějiny svého národa pojaty v duchu svobodomyslného sbratření lidstva, neohroženou polemiku proti tmářství a krutovládě, uvědomělý demokratism radikálního zbarvení, promyšlenou perspektivu stálého vývoje člověčenstva k svobodě; vše v uměleckém podání tehdy nejmodernějším, kde Lenauova techníka epická se střídala se slohem revolučních ku 13