čtenáři nejen nové směry literární, ale i nové živly myšlenkové. Jako generace Májová, tak čítalo i studentstvo šedesátých let s nadšením ony německé básníky, v jejichž dílech rozkládá se romantismus prvky tendenčními, přijírnaje z dobového obsahu součá~tky, které možno přímo nazvati realistick~-mi.Písněmi i básnickými povídkami, satirami i veršovými malbami, skladbami historickými i exotickými obrazy těchto sebevědom}'ch pěvců občanské i umělecké emancipace vanul duch nový, zcela nepřátelský mravnim a krasovědným ideálům škol klasických a romantických. Zavrhoval čirou spekulaci filosofickou, žádaje přírodovědecké indukce; odpíral historismu, hlásaje těsné přilnutí k současnu; odmítal transcendentalismus, zamilován do kvetoucí skutečností. Vzepřel se netoliko bohoslovnému názoru světovému v radostné a soběstačné »antropologii«, ale i mravnímu rigorisnm. který podřídil celou lidskou bytost ukázněné vľI1i a vyrovnanému rozumu: nový individualism uvoliíoval v člověku práva smyslů a živil kritické a skeptické pudy v myslích bezohledných a neuctivých. Kde se básníci přímo neobmezili na látky moderní, prosycené horkým dechem smyslného lidstvi a osvobozujícího se občanství, tam vnášeli alespoTI do náměW Qistorických a do látek exotických politickou a mibožellskou polemiku, ~polečenské a mravní problémy soudobé, státní Iiberalism a často i soukrom~- libertinism. Kdežto Neruáa a Hálek přiřadili se výslovně k );Mladému Něrnecku« a jeho francouzským učitelům, seznamuje nás studentská četba Cechova kromě Heina a jeho nohsledťI i s mladší vrstvou literárnÍ. Mluvě o nejsilnějších dojmech čtenářských, Svatopluk Cech jmenuje »Knihu písní« Heinových, která jej očarovala za jarního odpoledne v mladém tJáji na mechu uprostřed zlatých petrklíUt; zůstal jako poeta dlouho věren sentimentálně exaltované její části, Msnické květomluvě, důvěrnému oduševňování přírody, tesklivému horování beznadějné lásky; velmi zřídka naskytují se u něho lIeinovy výsměšné a pošklebné pointy. Avšak Svatopluk Čech nenáležel k oněm nezralým čtenářům Heinovým, kteří ustrnuli na četbě pouhé »Knihy písnÍ«: . teprve jako zralý básník přihlásil se jako nadšený a učelivý žák Heinov}-ch básnických báchorek satirické tendence, ale již V mladistvém tvoření dokázal, že nečetl nadarmo »Tannhausera«, kde v geniální zkratce sevřel židovský milenec »paní z Milu;( svou hlubokc1myslnou antinomii helenství a nazarenství. Pokolení Čechovo 12