kdy do ruky pilvabné šlechtičny SteHy ve »Zpěvníku Jana Buriana« jako první českou knihu vložil významně Máchovu báseň, »tak plnou stesku temného i žele a přec i čarovného krásy pele«. »A přece v žití celém z pěvců rodné strany«, praví v lyrické oné improvisaci cestovního deníku, »byl's duch nu zvláště milý, drah~', zbožňovaný«. l1lubši sblížení Čechovo s Máchou dlužno položiti tedy asi do prvních let šedesátých, kdy mladé pokolení literární se otevřeně k »Máji« a jeho tvůrci přihlásilo; tehdy vychází i první ůhrnné vydání Máchových děl r. 1862 snad péčí Sabinovou, z kteréhož Svatopluk Čech poznal zlómky lyrické a epické a drobnější prósu, kdežto »Cikáni« stejně se Sabinovým )~lirobníkem« byli mu znami již ze čtení chlapeckého· Literární učitelé na piaristském gymnasiu byli horlivými vYZtlavači a propagátory německého klasicismu od tlagedorna a Oleíma až po slovesnou kulturu výmarskou; v "Druhém květu« podezřívá je odpadlý žák jejich, že »vyučovací soustava úmyslně směřovala k tomu, abychom německou literaturu pokládali za nejdokonalejší a téměř jediné poznání hodnou na světě«. Výběr četby školní i témat pro písemné práce potvrzují to zřetelně. I starověké dějiny· i básnictví antické byly nazírány s hlediska německého klasicismu: všelidská humanita, vyhýbajicí se požadavkům. uvědomělé národností a mravní kategol'ick~' Imperativ byly vůdčími zásadami; výchova estetická a vzdělání historické zdurazňovaly se velmi rozhodně; vítězství etiky nad vášní, občanské odpovědnosti nad štěstím individuálním, prospěchu obecného nad osobními citovými zálibami hlásali piarističtí i ,světští profesoři na Příkopech žactvu" dovolávajíce se nauk JnysHtelů a básníků z klasického období německé kultury. Jest patrno, že v tendencích těch měl nad empirickým realismem a spinozovským naturalismem mudrce výmarského vrch jenský dějepisec a filosof Kantova směru. Jistě souvisí tato převaha ideí Schillerových ve výchově a vzdělání na nasich školách padesátých a šedesát~'ch let s monopolem filosofie tlerbartovy v R.akousku thuHovském a bonitzovském; by1ť královecký exaktní myslitel v otázkách praktické filosofie přivržencem a pokračovatelem Kantovým. Schiller byl Svatopluku Čechovi již z domova důvěrně znám: jako dítě slýchal vyslovovati od matky jeho jméno s nadšením a dával si od ní vykládati obrázky ilustrující Schillerovy spisy; v Litoměřicích sesílila sympatii tu škola a četba 10