topluku Cechovi v mysli a kdo určií směr jeho optimistickému pan~lavismu; konvenční dialektik lásky, studen)'m rozumem kombinující v}~chovatel mravní ryzosti, únavný filolog a nevkusTlÝ ,archeolog, kteří ve »Slávy dceři( porušili dílo básnické, vymizeli v paměti opožděného žáka Kollárova. Vztah Čechův ke Karlu tlYllku-Múchovi prošel několika stadii, která výmluvně dokládají uzrávání názoru i vkusu mladého čten~ře. Když před chlapcem předčilal otec tragický dozpěv »Májt«, V němž, jakoby v tušeni kOlIce, energická ruka básníkova odsouvá romaneskní kulisy a byronské hrdiny, aby uvolnila místo pro monolog vlastního -osudu, nemohl hoch arciť plně chápati této lyrické zpovědi. Podobá se. že strhla jej vášnivá hudba těchto veršt1 a Že jej nahromaděné metafory, kterými Mácha zrcadlí zklamání dětinských S11l1, omámily; dyěz nieli, jéž vzaty jsou z oblasti melodické, zllstaly mu dlouho nezapomenuteJny, »zbortěné hady tón, ztrhaué struny zvuk~<. Návštěva litoměřického hrohu Máchova, kterou vykonal žáček hlavní 'školY, doplnila dětský dojem hudební určitější představou Máchovy osobnosti a jeho životních osudú; v mysli utanula další slova Máchova, vepsaná z mott". »Cikállů« na desku náhrobního pomníku básníkova. onen toužebný výkřik. bytostné disonance »Oalekáf cesta má ~ marné volání!« T~I1~rát~ 'stoje' nad Máchovým hrobem v kraji "poněmčeném a v končině "Čistě máchovské, »pln6 malebných hor a romantický~h zřícenin«, net:nal Svatopluk Čech podle vlastního přiznání ještě »tajemné peruti vznešené poesie« Máchovy, tušil ji pouze. Teprve do studentských let a do prosaické čítárny Ceského musea, střežené neméně prosaickým skríptorem Dundrem, klade Čech opravdové seznámení s poesií Máchovou. Náladové líčení mocného toho dojmu prozrazuje zcela určitě, co upoutalo tehdy při ~tel1í »Máje« lJejvíce: byl -to prtivě onen l\Ontrast kouzelné přírody iamí a temných událostí VLl snivého člověčenství, na nějž sám básník při koncepci »Máje«kladl hlavní důraz. KdyŽ Svatopluk Čech o třicet let později stanul na Valdštýně před obl'azelU Jana Křtitele, kde z malby naň zíral »ten vážný, snivý zjev, s nímž z let již chlapeckých družival Máchův zpěv«, zase si v skvělé parafrázi svě rekonstruoval »Máj« na tomto protikladu čarovné vesny v romantické krajine a děsivé sudby člověkovy, nejinak než v dětství, jehož obdivu pro Máchu se Ilikdy neodcizil a neHnak ne-Z v osmdesátých létech, 9