kladech západoevropští básníci, naplňující časovou i místní dálku barevnou obrazností a citovým vzrušením, Chateaubriand a Manzoni, V/alter Scott a Bulwer, OehlenschHiger a Grillparzer; že nechyběli klasikové výmarští a Shakespeare, jest u českého vzdělance 50. a 60. let samozřejmo; novějši, protiromantický a skeptický duch hlásil se z románů podezřelého Suea a ze satirických povídek řízného Gogola. Mezi česk~hni knihami dlouholetého člena »Matice české« převládaJa díla dějepisná; chlapec čítal nejen první svazky českého vydání ,Dčjil1« Palackého, ale i ubohou populární příru6ku Jakuba Malého a suchopárně ~tudené ročníky »Musejníka« z redakce Nebesk6ho a Vrfátka. Romanticky vlastenecká beletrie byla zastoupena s vítanou úplností. Kdežto Čelakovský se svými sentimentálními epigony ozýval se hlavně ze společenského zpěvu nadšených národovců, byli vypravovatelé a divadelníci předbřeznov6ho vkusu hltáni v závětří knihovny očima opojenýma až k halucinacím. Tam kmitala se před zraky studentíka, zapomínajícího na ostatní svčt, směsice dějů a vj'rjevú Iytířsk~!ch i burleskních kuslt Tylov~'ch a Klicperových, tam OSlllily hocha historické povídky Jana z Hvězdy, J. K. Tyla a Prokopa Chocho]ouška; tento rozšířil fantastický obzor chlapcův hlavně' posledním dílem svým, »Jihem«, jenž divokou směsí východního exotisllm a slovanského hrdinství vytvořil v myslích českých čtenářů omamnč vábiv~' obraz válčícího Balkánu. Sť()py mladistvého tohoto čtení vtištěny jsou hluboce Uttkám, po;,tavám a sItuacím studentského tvoření Čechova, avšak dva básníci, s kterými sblížil se důvěrně již v časném jino.~ství, zt1st,l1i mu drah1"mÍ mistry, také v dobách pozdějších, lan Kollár a Karel liynek Múckl. Dříve než sám je začal 0ísti, znal je z hlasné a nadšené recitace otcovy. Kdežto však za posluchače mocných šestiměn'i předzpěvll »Slávy dcery« františek Jaroslav Čech volal syna, předčítal tragíck~' epilog Máchova »Máje« "chvějícím se hlasem, v hlubokém dojmutí« své citově vznětlivě ženě. Kdykoliv později Svatopluk Čech vzpomínal na vlastenecké a básnické dojmy v domě otcovském. ozvalo se jméno Kollárovo a to v ur6itém osvětlení. Jest to především elegický a rozhorlený patetik »Předzpěvlj«, »duch věští orlim v zletel11 «, jenž »Ikal a těšil, proti vrahům hřímal, lil v srdce bratří sílu, naději«, karatel nad hroby Polabanů, hlasatel evropské rozlehlosti Slovanstva a pěvec velkého přiští Slavie, kdo utkvěl Sva8