pravované povídky, oživuje se sytou názorností mládí Svatopluka Cech a, které básníkovu tvoření až do pozdních let zůstalo nejbohatším zdrojem motivu, postav, scenerií. Z memoarových těch knih proudí k nám ovzdušÍ dvojí doby, v níž rostlo Cechovo chlapectVÍ a jinošství; poznáváme období tuhého absolutismu a temné reakce v uměle uspaném Rakousku za let padesátých, ale prožlváme také první lladčjná hnutí svobodomyslného demokratismu a státoprávního nadšení v Cechách okřívajících za decennia následujícího. Veřejná nálada, která nad dětskou selankou Čechovou se zvedá jako mračna na obzoru jarního dne, není však ani z daleka tak chmurná jako atmosféra »času za živa pohřbel1ý'ch«, v níž dusila se mladost Jana Nerudy; dvanácte roku, ležících mezi zrozením obou básníkú, znamená více než pouhou nahodilost chronologickou. JťUi Nernda, který na bouře svatodušní měl živé vzpomínky chlapecké, dorůstal v jinocha za nejkrutějšího útlaku každé svobodné myšlenky a každého veřejného činu; žil v stísněné Praze, jež nejbolestněji pociťovala vládu policejní; strádal pokořujícím vědomím závislého proletMe, který své kmenové i jazykové češství denně vídal stiháno stigmatem otroctví. Svatopluk Cech, jejž jako dvouleté dítě odvezli do rodného ústraní otcova před zmatky r. 1848, otřásajícími též klidem mladé rodiny, napolo selské, napolo patrimoniální, nepamatoval mnoho z vítězného postupu tvrdě obnovené auktority; pouze v hovorech a samomluvách otce, prudkého sanguinika a přímočarého liberála, ozýval se občas při ),pevnč zavřené veřejj« a za »hlasu přitlumeného« nezdolaný vzdor zklamaného osmačtyřicátníka: hlásily se tu vedle jazykového češství buditelského a vedle vrozeného selského demokratismu také panslavistické tužby slovanského sjezdu a důsledný konstitucionalísm scht1ze v Lázních svatováclavských - nechybělo ovšem ani romanticky pádné gesto abstraktního boje za svobodu ani divadelně tajemné proklínání zrádctl svaté věd společné. Český venkov, kde Svatopluk Čech prožíval v teplém ústraní blažená léta dětinská, pociťoval lehčeji než Praha, že »tehdy reakce řetěz svíral šiji národa těsně«; třebaže také zde oficiálně vládla jenom lIěmčina, a »četník, byrokrat byli pány«, přece v polh-očilejší inteligenci, mezi kněžími, učiteli, ale též ojedinělými úředníky patrimoniálními, udržovalo se pevně předbřeznové vlastenectví zároveň s ústavními ideály sněmu kroměřížského, k němuž Františka Jaro 5