pluk Čech jest štastnějším dědicem ŠolcovYm. í3ásnickým slohem stojí také Svatopluk Čech blíže západoevropským učitelům, reflektujícím byronistům, pestrým exotikům, dekoračním epikům, politickym svobodomyslníkům než starším mistrům domácím, s nimiž jej váží názory i city. Zvolna však zaujímá k češstvi a k slovanství vztah tak všestranný a přímý, tak shodný s iueami národního obrození, jakého neměl druhý z básníků po roce 184S. Barevný orientalism jest mu prúchodem k poznání Slovanů na jihu a na východě; z básnicky módních H)zhovorů o společenských a mravních převratech soudobé Evropy osamotní si posléze téma jedno, otázku to po dějinném poslání slovanského kmene; dějiny odvěkého zápasu za svohodu, jež chtěl původně opěvovati v celé jejich mezinárodní šíři, zúží si na historii české reformace a temné dohry její; moderní satirická báchorka změní se v jeho rukou v nástroj národní výchovy; v barvíté ídyle prohřáté vzpomínkami na mladost a na domov, ožije kult venkova, jejž pěstovala vlastenecká romantika; a probuzenskě sny pokolení Jungmannova i Kollárova zarýsuií se na obzoru casových chanson, podnicenýcl1 politickým zápasem o ideály státoprávní, jazykove a panslavistické. Rozhodný a důsledný tento návrat do myšlenkové oblasti národního obrození vykonal Svatopluk Čech právě v době, kdy umělecky mohutná škola »Lumíra« zašla v obnoveném světoobčanství nejzáze. Tehdy na sklonku sedmdesátých let podobalo se, jako by Julius Zeyer, Jaroslav Vrchlický, ano i Josef V. Sládek chtěli stráviti tvíJrčí své síly ve vleku románských a germánských námětů, látek, scenerií, forem a vzorů, nevybavujice určitěji svého češst;rí; bylo to v čase, než zbásněny byly )}Vyšehrad«, první cyklus ),Mytuv« a třetí oddíl )Jisker na moři«. Tenkráte proti nim obecně stavěn Svatopluk Čech za typickJT příklad básníka národního. Stanoviti přesně, nikoli podle dosahu citové záliby, nýbrž cestou vědeckého rozborll', do které míry Svatopluk Čech skutečně vyrůstá z domácí půdy tradiční a pokud jest příslušníkem a žákem epigonského básnictví západoevropského, které kolísá mezi pozdní romantikou a nesmělým realismem, - tof přední úkol studia, 'k němuž přistupujeme. • • • • Veliká řada vzpomínkových děl, z nichž nejrozsáhlejší isou oděna v průhledný šat staromódně veršované neh pohodlnou pr6so11 vy-4