novi; v románě ke G. Sandové a k Spielhagenovi; v novinářském náčrtku k Boernovi; v tragedii k Shakespearovi; ve veselohře ke Scribovi. Usadivše se za hlaholného rozhovoru a provolávání různých časových hesel na pohostinných palubách těchto moderních kapitánů, objížděli na jejich lodích pobřeží a zálivy světoobčanské Evropy: Hálek hledal na jaderských vodách a v balkánských krajích svého mllJavého »člověka celého«; Neruda rýsoval do svého zápisníku »ľůzné lidi« levantské i pařížské; Pfleger-Moravský ohlížel se s citlivým smyslem pro otázky společenské po »problematických povahách«; Karolina Světlá zpytovala nitro novodobé ženy v jeho' mravních krlsích; Rudolf Mayer upíral zraky zamlžené nevyléčítelnou zádumčivostí k rozporům moderního Evropana stísněného novým řádem hospodářským a společenským; zdálo se, jako by české básnictví podle ideí i námětll již plnilo radikální požadavek pětadvacetiletého Nerudy: "poesie nesmí ani býti poesií národní, ale všeobecnou, jež nyní touhy celého lidstva obrazí a jíž světová literatura zdárně postupuje.( Nezľístalo ovšem dlouho při tomto proti tradičním a světoobčanském radikalismu. Látkově zakotvilI čeští kosmopolité přímo proti své teorii velmi záhy v domácí půdě: zprvu pátrali v životě českém po odlesku obecných problémů společenských a mravních; později postřehovali na svých původních modelech rysy svérázně kmenové a· plemenné; konečně všímali si také ideí, skrytých pod povrchem české skutečnosti. Uvědomělým příkladem předcházela všecky vrstevníky Karolim Světlá, která posílila své češství ze tří.vydatných zdrojťi: z uvědomění rodinných tradicí náboženských, z hloubavého studia českého děje obrozenského a z poznání zachovalého kraje i rázovitého lidu ještědského ... ale přece až do konce let sedmdesátých zustávaií jí národně výchovné snahy a tužby obrozenské v podstatě cizími, nebo! vlastní zájem jeH se upírá k zápasícímu a trpícímu lidství, které stoH mimo místní a časové, kmenové a jazykové vztahy. Také Hálek okřeje ze svého odtažitého panhumanismu včasným dotykem rodné země: jako epik chce se vyprostiti z byronských mátoh neurčitých svých výpravných komposicí nejprve českou iinotajitelnou látkou. dějinnou, pak slovenským příběhem milostným; jako lyrik obrodil na sklonku života svou lžifiIosofickou meditaci o přírodě jadrným krajinářským uměním opřeným o přímé pozorování středočeského háje, úvalu, pole; jako povídkář našel v naši vesnicí nejen všelidské 2