PŘEDMLUVA. Svatopluk Čech, básník a přítel mých rodičů, provázel mne svými verši od dětství, a doposud zaznívá mně v paměti nejedna z jeho "Jitřních písní" tak, jak si ji osvojil a doma, II známých i v lesích přednášel hošík osmi- a devítiletý. Po době chlapeckého nadšení, které bylo po tehdejšlm způsobu nakloněno umělecky přeceňovati básníka pro hodnoty národní a mravní, nadešel také u mne odklon od Svatopluka Čecha, jemuž se moji vrstevníci odcizili takřka nadobro; ještě mé první úhrnné práce z dějin naší slovesnosti provanuty jsou zdrželivým chladem k jeho osobnosti i k jeho dílu. Zkoumání básnického postupu tvůrčfho povzbudilo mne, abych se znovu a to co nejpodrobněji zahloubal do knih Svatopluka Čecha, jež jsem mohl čísti a hodnotiti již spravedlivěji, byv zaHm vyzbrojen smyslem pro význam literární tradice. Při studiu tom brzy jsem pochopil ústřední postavení Čechovo v našem slovesném i národnlm životě let sedmdesátých i osmdesátých, a z původně zamýšlené estopsychologické úvahy o koncepčním a tvořivém pochodu u Svatopluka Čecha vyrostla tato rozsáhlá monografie, která chce vyložiti a zařaditi jeho dlla historicky a psychologicky; jsem přesvědčen, že se při tomto postupu samy naskytnou pomůcky a měřítka hodnoticí, a to' snad bezpečnější, než jaká by mohla dodati absolutní krasověda. Nepodávám kroniky básníkova života, nýbrž dějiny jeho děl a pragmatický výklad jeho osobnosti: jak životní obzor a umělecký názor v určitém vývojovém období poetově vytvořily pozadí pro jedinečný básnický čin; jak z rozhodujíclho zažitku se zrodila základní koncepce dna; jak plán vyzrával studiemi látkovými, jež básníka brzy sbližovaly s předchůdci, brzy od nich oddalovaly; jak při volbě výrazových prostředků přimykal se umělec k slovesné tradici domácl a cizí; jak báseň vzrustala, měnila, ale též lámala a rušila se při definitivním zpracování - tyto stupně vedou od tvůrcovy osobnosti až k hotovému výtvoru, jehož literární ohlas a veřejný vliv nesmí býti přehlížen. Ježto však mně nejde ani o pokus z individuální duševědy, ani o příklad z básnické estetiky, nýbrž o předmět historického poznání, chci v dílech porozuměti netoliko básníku, ale i jeho době; její proudy myšlenkové, její směry literární, její zásady umě· lecké vyniknou při rozboru slovesných výtvorů, kterých nepojímám jako pouhé znaky původce, nýbrž jako články ve vývojovém řetězci písemnictví českého a evropského. Rozsáhlost látky si vyžádala, abych rozvrhl své dílo na tři přibližně stejně veliké svazky, z nichž druhý, v rukopise uzavřený, vyjde bohdá k novému roku, třetí do tří let. Přibližným mezníkem prvního a druhého dllu jest básníkův