ných smyslů, prošed dekadencí, zakotvil v radostném naturismu a stal se chvalořečníkem života ve všech jeho formách, plodivé přírody i strojové civilisace, volného ptactva. ve vzduchu i dělnictva při práci, hučícího potoka i oddychujícího města. Takto přenesl mystický výkHk Otokara Březiny »sladko jest žíti« na zemi, zatížil jej vitalismem poněkud brutálním, panteismem značně nehorázným i socialismem naivním v přímočaré brutalitě a spokojil se výmluvnou, smyslnou, názornou hymnikou života jen a jen empirického. Stejné vitalistické tendence probíhají i mnohotvárným dílem nejdůslednějšího českého impresionisty Fráni Šrámka. Po bouřlivém období prudkých protestů pJ,'oti zakrsání a podvazování pudového života, vyzrál v umělce zvláštního smyslového kouzla, dosáhl poněkud laciných úspěchů na divadle, zato však později zcela zasloužených v oblasti lyriky čistě dojmové a citové a v románě, kde se všecko, v nekonečném světelném vlnění kmitá, třpytí, světélkuje. Šrámek jest věčný a shovívavý milenec živočišného života, pro nějž často zapomíná na duši a zvláště na její oblast intelektuální. V tom jej doplňuje a svým způsobem i opravuje Karel Čapek, rovněž přesvědčený vitalista jako Neumann nebo Šrámek, ale na rozdíl od obou bytost v podstatě intelektuální, ač z jeho vrstevníků se nezamyslil do té míry nad hranicemi rozumu a nad právy tajemství. S břitkou kritikou spojuje ironickou filosofii a s vědeckou obrazností pozorný smysl pro drobnou všednost a nepatrného člověka. Nehanbí se za to, že ve svých románech, povídkách i hrách činí ústupky vkusu čtenářů a diváků, kteří horlivě tleskají detektivní a kinema;tografickét.eclmire 4MB ~rnělých utopií, pod jejichž úsměvnou skepsí a zahořklým pesimismem se skrývá sociální dobrota, láska k člověku, bez· pečný pocit jednoty lidstva. V plné :lJbroji proti Čapkovu relativismu a jeho americky orientovanému pragmatismu stoji dvojí mladý šik vyznavačů hodnot absolutních: jedni se hlásí k absolutnu 59