obrazem, jenž má plachost pastelu, dovedl zachytiti netoliko odstín krajiny, naladění melanoholické či zrádné lásky, světélkující ovzduší velkého města s jeho směsí krásy a hrůzy, ale i citový přízrak doprovázející přemýšlení. Antonín Sova dumal o přerodu společnosti, o blízkosti re· voluce, o hrdinském poslání malého národa, který uprostřed nepřátel znovu jest povzbuzován k dobrodružstvím odvahy, O vykupitelské moci lásky, oběti a solidárnosti. Takto Antonínu Sovovi, básníku s Aeolovou harfou v útlé a bolestné duši, neušel ani jediný myšlenkový záchvěv milovaného národa, od napiatých dob revoluční »Omla· diny« až do obnovy politické samostatnosti československé, ale co poutalo jej z každé myšlenky nejvíce? Její citový doprovod, její náladová fosforescence, její kouzlo, »rozviřující samotářské struny v· duši«. Zcela jinak u Otokara Březiny. Vzdělav se u mystiků indických i křest'anských, prošed školou moderních filosofů i přírodovědců, zpracovav podněty sociálního hnutí i mravního novoidealismu, zasvětil celý svůj život zádum· čivého samotáře ,metafysickému přemýšlení, které se stálo jeho výhradní vášní, když se byl zřekl štěstí v milostné či přátelské pospolitosti. Necelých deset let ze svého života věnoval Otakar Březina tomu, aby lyricky vyslovil zkušenosti a jistoty své filosofické myšlenky; pouhých patero sbírek básnických a jeden svazek essayí mu k tomu dosta· čily, takže sotva pětatřicetiletý mohl odložiti pero a ponořiti se do mystické dumy, jež jest mlčením. Prosy cen osobní bolestí, která~oustředila všecky smutky srdcí a hlav z konce století, dal Otokar Březina proniknouti svou duši záhy mysticky plamennou touhou po Bohu, radostnou láskou k osudu a vesmíru. Zřeknuv se pak osobní poesie, plane v této duchovní rozkoši a zpívá v ní lidstvu hymny a modlitby, v nichž projevuje svou solidaritu, svůj bratrský pocit se všemi myslícími, pracujícími a trpícími bytostmi. Takto v jeho díle došly výrazu netoliko tendence novoidealismu evropského, ale i dáVná ideová tradice celé re 56